Eteläisellä Atlantilla sijaitsevan Saint Helenan saaren uusi ja vaaralliseksikin moitittu lentokenttä (FHSH) valmistautuu jo kuudennen lentokoneen saapumiseen. Vaikeat windsher eli tuulisiiri-ilmiöt ovat aihettaneet merkittävää haittaa uudelle lentoasemalle.
Saint Helenan lentokenttä sai viranomaishyväksynnän 10. toukuuta. Lentokentällä on 1950 metriä pitkä kiitotie 02/20. Erityisesti pohjoisen suunnasta tapahtuvat lähestymiset kiitotielle 20 ovat alttiita tuulisiirille. Vastapaa sen sijaan kärsii enemmän myötätuulesta. Lentoasemaa on jo tuomittu useassa mediassa väärin rakennetuksi mutta ainakin saaren kuvernööri Lisa Phillips toteaa väitteet paikkaansa pitämättömiksi. Phillips tunnustaa kuitenkin haasteelliset olosuhteet kiitotielle 20, jonka takia suunniteluja Boeing 737-800 -koneen operaatioita saarelle ei voida tässä vaiheessa aloittaa turvallisesti. Lentoasemalla kerätään parhaillaan tarkempaa tietoa tuuliolosuhteista. Lentoaseman olosuhteissa operoivat konetyypit on jo tunnistettu ja nyt vaihtoehtoja kartoitetaan sopivien lentoyhtiöiden kanssa. Viimeisin lentokentälle laskeutunut kone oli ER24:n Falcon 20, joka teki saarelle evakuointilennon 3. kesäkuuta ja palasi takaisin Namibiaan 4. kesäkuuta. Seuravaksi Saint Helenassa odotetaankin jo kuudennen kiinteäsiipisin lentokoneen vierailua. Kyseessä on Execujetin Bombardier Challenger -koneella operoitava tilauslento Namibian Walvis Baysta. Sen on määrä saapua Saint Helenaan 20. kesäkuuta ja lähteä paluumatkalle seuraavana päivänä. Britannialle kuuluva Saint Helenan saari sijaitsee noin 2000 kilometrin päässä Afrikan mantereesta eteläisellä Atlantilla. Noin 122 neliökilometrin kokoiselle saarelle ei ole ollut tarjolla lentoliikenneyhteyksiä vaan saarelle on päässyt ainoastaan laivalla. Nopeimmat yhdeydet mantereelta saarelle kestävät laivalla kahdesta kolmeen päivään. Lue myös:
|
|||