Finavia uudistaa osaa Helsinki-Vantaan lentoasemalle laskeutuvien lentokoneiden lähestymismenetelmistä 14. marraskuuta 2013 alkaen. Idän suunnasta laskeutuvat koneet lähestyvät lentoasemaa aiempaa korkeammalla, mikä vähentää melua Keravalla ja Sipoossa. Uudistuksessa lännensuuntaisten kiitoteiden 22 vasen ja 22 oikea välilähestymiskorkeudet muuttuvat 14. marraskuuta. Muutoksella riippumattomien rinnakkaisten lähestymisten korkea ja matala puoli vaihtuvat toisinpäin. Kiitotien 22 vasen välilähestymiskorkeus nousee 330 metriä ollen jatkossa 3100 jalkaa. Vastaavasti kiitotien 22 oikea välilähestymiskorkeus laskee 270 metriäa alemmas 2100 jalkaan. Muutos parantaa melunhallintaa erityisesti kiitotiellä 22 vasen, jolle ohjataan noin kolmasosa kaikista Helsinki-Vantaan laskeutumisista. Muutoksella tavoitellaan melun vähentämisen lisäksi myös parempaa liikenteenhallintaa eli pienempää määrää matkamaileja lähestyville lentokoneille. Pääoperaattori Finnairin antaman palautteen perusteella kiitotielle 22 vasen saapuva liikenne säästäisi polttoainekuluissa huomattavia määriä ns. jatkuvan liu'un periaatetta noudattamalla. Nykyinen järjestelmä ja lennonjohdon tarvitsemat porrastukset lentokoneiden välillä lähestymisalueella ovat johtaneet usein pitkiin vaakalento-osuuksiin matalilla korkeuksilla käytettäessä riippumattomien rinnakkaisten lähestymisten menetelmiä lännen suuntaisille kiitoteille. "Muutoksen tavoitteena on vähentää lähestyvien lentokoneiden melua ja pienentää päästöjä etenkin kiiretuntien aikana sekä öisin", kertoo Finavian kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen. Iltapäivien kiireisimpien tuntien aikana Keravan suunnalta laskeutuu koneita sekä kiitotielle 22 vasen ja kiiotielle 22 oikea. Muuna aikana Keravan suunnalta laskeuduttaessa käytetään pelkästään kiitotietä 22 vasen. Uudistuksen myötä kiitotietä 22 vasen lähestyvät koneet ovat vilkkaan liikenteen aikaan ja öisin aiempaa korkeammalla Keravalta koilliseen sijaitsevalla alueella noin 10–25 kilometriä kiitotiestä. Kiitotien 22 oikea kohdalla melunhallinta hieman heikkenee, mutta se tarkoittaa vain noin kolmea prosenttia kaikista laskeutumisista. Lähestymismenetelmien muutos 14. marraskuuta alkaen sisältyy lentoaseman ympäristöluvan mukaisiin melunhallintasuunnitelmiin.
Lentokonemelun alue on pienentynyt merkittävästi viime vuosikymmenten aikana, vaikka liikenne on kasvanut. Vuonna 1990 pääkaupunkiseudun lentomelualueella asui 97000 ihmistä, kun vuonna 2011 melualueen asukasmäärä oli 14000. Melualueen pienentyminen on seurausta muun muassa lentokoneiden tekniikan sekä lennonjohdon toimintatapojen kehittymisestä. "Lisäksi Finavia on sitoutunut pitkäjänteiseen lentoreittien kehittämiseen, jotta lentoonlähtevät lentokoneet väistävät mahdollisimman tehokkaasti tiheimmät asutuskeskittymät. Laskeutumisreittien sijainti määräytyy kiitoteiden suunnan mukaan ja mahdollisuudet uusien lähestymisreittien kehittämisessä ovat vähäiset", Viinikainen sanoo. "Tästä syystä Finavia kehittää lähestymismenetelmiä, joita käyttämällä lentoyhtiöt voivat lentää tuottaen vähemmän melua". Melunhallinnassa tärkeää on muun muassa kiitoteiden käytön optimointi ja yörajoitukset, tehokas ja pitkäjänteinen lentoreittien suunnittelu sekä meluisimpien koneiden rajoitukset.
|
|||