Lufthansa uudistaa toimintatapojaan ja uusia kustannustehokkaita tuotantoalustoja saadakseen maksimaalisen hyödyn ilmailualan kasvusta. Liikevaihto aiotaan kolminkertaistaa vuoteen 2020 mennessä. Euroopan markkinoiden uusi Wings-tuoteperhe luodaan menestyksekkään Germanwings-konseptin pohjalta kasvaville markkinoille ja suunnataan omatoimimatkaajille. Tytäryhtiöihin siirretään entistä suurempia koneita ja myös kaukoliikenteen kustannustasoon puututaan. Eurowingsin ensimmäinen Saksan ulkopuolinen hubi tulee sijaitsemaan Sveitsin Baselissa jonne sijoiettaan 2-4 A320-konetta. Operaatioiden Baselista on määrä alkaa alkuvuodesta 2015. Neuvottelut ovat käynnissä sisäisesti ja ulkoisesti osakkeenomistajen kanssa, jotta tarvittava kustannustaso saavuttettaisiin. Uusien tuotantoalustojen laajuus ja kehitys riippuu niiden pitkän aikavälin menestyksestä ja kannattavuudesta. Edellisten ratkaisuiden lisäksi Lufthansa jatkaa intensiivistä työtä luodakseen kahdenvälisiä sopimuksia muiden lentoyhtiöiden kanssa. Yhtiö on vastikään solminut kumppanuussopimuksen Star Allianceen kuuluvan Air Chinan kanssa. Lentotoiminnan lisäksi Lufthansa konserniin kuuluvat Lufthansa Technik ja LSG Sky Chefs investoivat toimintojen laajentamiseen erityisesti Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Miles and More -kanta-asiakasohjelman etuja ollaan tuomassa myös vähemmän lentävien piiriin.
Lufthansa aikoo investoida innovaatioihin 500 miljoonaa euroa koko konsernin laajuisesti vuoteen 2020 mennessä. Suunnitelmana on nousta ensimmäiseksi viiden tähden lentoyhtiöksi läntisellä pallonpuoliskolla sekä kolminkertaistaa liikevaihto vuoteen 2020 mennessä. Lufthansa arvioi liiketuloksensa kuluvalta tilikaudelta olevan noin miljardin euron luokkaa ja kertaerien jälkeen 1,3 miljardia euroa. Rakenteelliset muutokset on tehtävä pian, jotta taloudelliset tavoitteet saavutetaan vuosilta 2014 ja 2015. Kasvusuunnitelmistaan huolimatta Lufthansa vähentää tarjottavien henkilökilometrien määrää vuodelle 2014 noin 50 prosenttia aiemmin suunnitellusta. Samalla Euroopan liikenteestä otetaan sivuun viisi konetta ja kaukolento-operaatioista kolme konetta talvikauden 2014/2015 osalta. Rahtiyhtiö Lufthansa Cargo vähentää laivastostaan kaksi Boeing MD-11 rahtikonetta. Lufthansan johtokunta uskoo, että suunnitellut toimenpiteet turvaavat Lufthansa-konsernin elinkelpoisuuden ja tuovat menestystä. Lue myös:
|
|||