Lufthansa uudistaa tuotantoalustojaan - myös kaukolentoja halpakonseptin alaisuuteen

Lufthansa_tailsLufthansa uudistaa toimintatapojaan ja uusia kustannustehokkaita tuotantoalustoja saadakseen maksimaalisen hyödyn ilmailualan kasvusta. Liikevaihto aiotaan kolminkertaistaa vuoteen 2020 mennessä. Euroopan markkinoiden uusi Wings-tuoteperhe luodaan menestyksekkään Germanwings-konseptin pohjalta kasvaville markkinoille ja suunnataan omatoimimatkaajille. Tytäryhtiöihin siirretään entistä suurempia koneita ja myös kaukoliikenteen kustannustasoon puututaan.

Uusi Wings-tuotemerkki liitetään erilaisiin tuotteisiin point-to-point -liikenteessä ja sitä laajennetaan myös kansainväliseen liikenteeseen. Germanwingsin laivasto laajenee edelleen ja tulee pian käsittämään jo 60 lentokonetta. Kevääseen 2015 mennessä reitit, jotka eivät palvele Frankfurtin ja Munchenin liikenteensolmukohtia siirretään yhtiön operointiin.

Germanwings_1Lufthansa kehitää Eurowingsin tuotantoalustalle kilpailukykyisen tuotteen Euroopan sisäiseen liikenteeseen. Koska kustannustasoa ei saavuteta Bombardier CRJ-koneilla aikoo Lufthansa korvata ne Airbus A320-koneilla. Eurowings saa operoitavakseen 23 A320-konetta keväällä 2015.

Eurowingsin ensimmäinen Saksan ulkopuolinen hubi tulee sijaitsemaan Sveitsin Baselissa jonne sijoiettaan 2-4 A320-konetta. Operaatioiden Baselista on määrä alkaa alkuvuodesta 2015.

Lufhansa suunnittelee Wings-tuotemerkin alle myös uutta kilpailukykyistä kaukoliikenteen tuotantoalustaa hintatietoisia kuluttajia ajatellen. Yhtiö tekee parhaillaan arvioita tehdäänkö ratkaisu yksin vai yhteistyökumppanin kanssa. Keskustelut asiasta on jo aloitettu Turkish Airlinesin kanssa.

Ensivaiheessa uuden mannertenvälisen tuotantoalustan odotetaan operoivan seitsemän Boeing 767 tai Airbus A330-koneen laivastolla. Lentojen arvioidaan alkavan talvikaudella 2015.

Edellisen lisäksi Lufthansa arvioi pitäisikö sen operoida jopa yhdeksän Airbus A340-koneen laivastolla entistä alhaisemmalla yksikkökustannustasolla joko uusilla reiteillä tai reiteillä joita uhkaa sulkeminen.

Neuvottelut ovat käynnissä sisäisesti ja ulkoisesti osakkeenomistajen kanssa, jotta tarvittava kustannustaso saavuttettaisiin. Uusien tuotantoalustojen laajuus ja kehitys riippuu niiden pitkän aikavälin menestyksestä ja kannattavuudesta.

Edellisten ratkaisuiden lisäksi Lufthansa jatkaa intensiivistä työtä luodakseen kahdenvälisiä sopimuksia muiden lentoyhtiöiden kanssa. Yhtiö on vastikään solminut kumppanuussopimuksen Star Allianceen kuuluvan Air Chinan kanssa.

Lentotoiminnan lisäksi Lufthansa konserniin kuuluvat Lufthansa Technik ja LSG Sky Chefs investoivat toimintojen laajentamiseen erityisesti Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Miles and More -kanta-asiakasohjelman etuja ollaan tuomassa myös vähemmän lentävien piiriin.


Isot investoinnit kannattavuuden turvaamiseksi

Lufthansa aikoo investoida innovaatioihin 500 miljoonaa euroa koko konsernin laajuisesti vuoteen 2020 mennessä. Suunnitelmana on nousta ensimmäiseksi viiden tähden lentoyhtiöksi läntisellä pallonpuoliskolla sekä kolminkertaistaa liikevaihto vuoteen 2020 mennessä.

A380_LSGLufthansa arvioi liiketuloksensa kuluvalta tilikaudelta olevan noin miljardin euron luokkaa ja kertaerien jälkeen 1,3 miljardia euroa. Rakenteelliset muutokset on tehtävä pian, jotta taloudelliset tavoitteet saavutetaan vuosilta 2014 ja 2015.

Kasvusuunnitelmistaan huolimatta Lufthansa vähentää tarjottavien henkilökilometrien määrää vuodelle 2014 noin 50 prosenttia aiemmin suunnitellusta. Samalla Euroopan liikenteestä otetaan sivuun viisi konetta ja kaukolento-operaatioista kolme konetta talvikauden 2014/2015 osalta. Rahtiyhtiö Lufthansa Cargo vähentää laivastostaan kaksi Boeing MD-11 rahtikonetta.

Lufthansan johtokunta uskoo, että suunnitellut toimenpiteet turvaavat Lufthansa-konsernin elinkelpoisuuden ja tuovat menestystä.

Lue myös: