Lufthansa-konserni saa kaupassa noin 10 prosentin osuuden antavan osakeosuuden, joka lasketaan liikkeelle 14 miljoonan euron merkintähintaan ja muunnetaan airBalticin kantaosakkeiksi mahdollisen listautumisannin yhteydessä. Lufthansa-konsernin todellinen osuus määrittyy annin perusteella, mutta omistusosuus on vähintään viisi prosenttia airBalticista. Sopimus rakentuu Lufthansa-konsernin ja airBalticin olemassa olevan strategisen yhteistyön perustalle. Sopimukseen sisältyy myös hallituspaikka airBalticissa. Kauppojen odoetaan toteutuvan vuoden 2025 toisen neljänneksen aikana riippuen kilpailuviranomaisista. Sopimus tuo airBalticille lisärahoitusta ja tukee yhtiön kasvusuunnitelmia mukaanlukien wetlease-toiminnan laajentaminen. airBaltic on markkinajohtaja tällaisessa liiketoimintamallissa, jossa sillä on oma reittiverkosto ja laajasti wetlease-sopimuksia eri lentoyhtiöiden kanssa. Lufthansa-konserni ja airBaltic ovat jo aiemmin laajentaneet wetlease-sopimusta kattamaan kolme seuraavaa vuotta kesästä 2025 lähtien. Sopimus mahdollistaa jopa 21 A220-300 koneen lennättämisen saksalaisjätin lentoyhtiöiden reiteillä kesäkaudella ja viiden koneen kapasiteetin talvikaudelle. Tämä mahdollistaa Lufthansa-konsernille joustavuutta matkustajakysynnän ollessa kovempi kesäkaudella. airBaltic on Latvian kansallinen lentoyhtiö, jonka laivastossa on helmikuussa 2025 jo 50 Airbus A220-300 -konetta. Vahvistettuja tilauksia A220-300 -koneista airBalticilla on jo 100 koneesta. Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena on laivaston kaksinkertaistaminen ja lentää 100 koneen laivastolla vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2024 aikana airBaltic kuljetti 8,3 miljoonaa matkustajaa, joka oli yhtiön ennätys. Vuoden aikana airBaltic lensi yli 73 000 lentoa. airBaltic lentää omassa verkostossaan yli 130 reittiä Riiasta, Tallinnasta, Vilnasta ja Tampereelta sekä kausittain myös Gran Canarialta. Kohteet sijaitseva Euroopan lisäksi Lähi-idässä, Pohjois-Afrikassa sekä Kaukasuksen alueella. MH Lue myös:
|
|||