Lufthansa vastaanotti ensimmäisen uusilla moottoreilla varustetun Airbus A320neo -koneen

A320neo_Lufthansa_becomes_launch_customer_1Airbusin suurin lentoyhtiöasiakas ja operaattori Lufthansa-konserni vastaanotti maailman ensimmäisen Airbus A320neo -koneen (New Engine Option). Lufthansan mukaan kyseessä on määrätietoinen askel kohti tavoitteena olevaa alhaisempaa polttoaineen kulutusta ja pienempää melujalanjälkeä.

Uudistetun kapearunkokoneen luvataan vähentävän päästöjä, melua ja polttoaineen kulutusta 15 prosentilla verrattuna nykykalustoon. Vuoteen 2020 mennessä toteutettavien innovaatioiden myötä polttoaineessa saadaan jopa 20 prosentin säästöt.

Lufthansan käyttöön tulevassa A320neo-koneessa (D-AINA, MSN 6801) on Pratt & Whitney PurePower Geared Turbofan PW1100G-JM -moottorit. Kaikkiaan 60 Lufthansan tilaamaan A320neo-koneeseen asennetaan PW1100G-JM-moottorit.

Matkustajapaikkoja kahteen luokkaan jaetussa Airbus CabinFlex-matkustamossa on 180. Matkustamo, keittiö ja WC-tilat on jaoteltu uudella tavalla, joka mahdollistaa entistä tehokkaamman tilankäytön. Liikemiesluokassa on ensimmäisellä rivillä entistä enemmän jalkatilaa jonka lisäksi turistiluokkaan saatiin kaksi lisäriviä eli 12 lisäistuinta.

Lisäksi uudessa Space Flex -konseptissa WC:t tulevat A320-koneiden perässä aiemmin olleen keittiön tilalle. Kaksi vierekkäistä vessaa voidaan yhdistää niin, että niihin pääsee myös pyörätuolilla.

Ensimmäinen A320neo sijoitetaan Lufthansan Frankfurtin kotikentälle, josta se operoi ensilentonsa Hampuriin 24. tammikuuta. Hampurin lisäksi toinen A320neo-kohde on München. Vuoden 2016 loppuun mennessä Lufthansan laivastossa pitäisi olla viisi A320neo-konetta. Ne kaikki sijoitetaan Frankfurtiin.

Ensimmäisen A320neo-koneen käyttöönotto on merkittävä askel kohti Lufthansan tavoitetta saavuttaa ns. kolmen litran laivasto eli kuluttaa lennoilla ainoastaan 3 litraa polttoainetta 100 kilometriä kohden per matkustaja. Lisäksi melujälki on merkittävästi pienempi.

Lufthansa on pienentänyt myös olemassaolevien kapearunkoisten A320-koneidensa melujälkeä erillisillä pyörteyttimillä joiden lisäksi se jälkiasentaa koneisiinsa polttoaineen kulutusta vähentävät Sharklet-siivenkärkievät.

Airbus A320neo -koneisiin on asennettu viimeisimmät moottorit ja Sharklet -siivenkärkievät. Kaikkiaan koneita on tilannut 80 asiakasta jo lähes 4500 koneen verran. A320neo-ohjelma esiteltiin vuonna 2010. Koneperhe on saavuttanut jo noin 60 prosentin markkinaosuuden.

Vuonna 2015 60-vuotisjuhliaan viettänyt Lufthansa on tilannut Airbusilta kaikkiaan 582 lentokonetta. Kaikkiaan kaperunkoisia A320-koneita se on tilannut 386, joista 116 on uusinta neo-mallia (71 A320neo ja 45 A321neo).

Nämä koneet tulevat Lufthansan ja Swissin laivastoon. Neo-konetilauksen arvo on listahinnoin noin 13,3 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Kaikkiaan Lufthansa-konsernilla on vielä 251 tilattua uutta lentokonetta, joiden arvo on listahinnoin noin 30 miljardia euroa. Ne on määrä toimittaa konsernin lentoyhtiöille vuoteen 2025 mennessä.

Lue myös:

Artikkeli: A320neo - neljän vuoden haudutus on resepti menestykseen