Lufthansan kuuden kuukauden pituinen biopolttoaineen kokeilujakso reittilennoilla oli onnistunut ja ensimmäinen Atlantin ylittävä lento Yhdysvaltoihin lähtee torstaina 12.1.2012. Lufthansa käyttää Neste Oilin valmistamaa biopolttoainetta lennoillaan.
Heinäkuussa alkaneen kokeilujakson tulokset ovat rohkaisevia. Kaiken kaikkiaan 1 187 biopolttoainelentoa lennettiin Hampurin ja Frankfurtin välillä. Alustavien laskelmien mukaan biopolttoaineen käyttö vähensi CO2-päästöjä jopa 1 471 tonnilla ja biopohjaista kerosiinia kulutettiin 1 556 tonnia.
“Olemme erittäin tyytyväisiä burnFAIR-projektiimme. Kuten odotimme, biopolttoaine osoittautui käyttökelpoiseksi päivittäisessä lentoliikenteessä”, kertoo biopolttoaineprojektista vastaava johtaja Joachim Buse Lufthansalta.
Onnistunut kokeilujakso huipentuu Lufthansan ensimmäiseen Atlantin ylittävään lentoon Yhdysvaltoihin, joka lähtee torstaina 12.1.2012. Frankfurtista Washingtoniin lentää Boeing 747-400, johon on tankattu noin 40 tonnia biopohjaista kerosiinia. Pelkästään tämän lennon on laskettu vähentävän CO2-päästöjä 38 tonnilla. Vastaava päästövähennys saataisiin esimerkiksi kuudella Frankfurtin ja Berliinin välisellä lennolla.
Ilmailuala on sitoutunut vahvasti ilmastonsuojeluun ja asettanut itselleen kunnianhimoiset tavoitteet. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton (IATA) tavoitteiden mukaan lentoyhtiöiden on vähennettävä CO2-päästöjään 50 prosentilla vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon.
“Jos haluamme suojella ilmastoamme ja tulevaisuuttamme, tarvitsemme innovatiivisia ideoita, teknologioita ja ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja fossiilisille polttoaineille. Uudet innovaatiot ovat erityisen tärkeitä, koska tarve globaalille liikkuvuudelle kasvaa”, toteaa Deutsche Lufthansa AG:n hallituksen puheenjohtaja Christoph Franz.
Biopohjainen kerosiini on yhtä luotettavaa kuin perinteinen polttoaine, mutta sen ympäristövaikutukset ovat pienemmät. Korkeamman energiatiheytensä ansiosta polttoaineenkulutusta on pystytty vähentämään yli yhdellä prosentilla. Biopohjaisessa kerosiinissa ei ole myöskään rikki- tai aromaattisia yhdisteitä.
Biopolttoaineen toimintaperiaate on yksinkertainen ja se perustuu hiilikiertoon. Kasvillisuus sitoo hiilidioksidia ilmakehästä fotosynteesin avulla. Hiilidioksidia puolestaan vapautuu ilmakehään, kun lentokoneen moottorit polttavat biopolttoainetta, jonka hiilidioksidipäästöt ovat noin 50 prosenttia pienemmät kuin perinteisten fossiilisten polttoaineiden.
“Seuraavaksi keskitymme biopolttoaineen raaka-aineiden saatavuuteen, vastuullisuuteen ja sertifiointiin. Lufthansa jatkaa biopolttoainelentoja, jos pystymme takaamaan vastuullisista ja sertifioiduista raaka-aineesta valmistetun polttoaineen saatavuuden”, projektipäällikkö Joachim Buse painottaa.
Lufthansa Airbus A321 lensi biopolttoaineella Hampuri-Frankfurt-reittiä aikavälillä 15.7.–27.12.2011. Yksi sen moottoreista toimi peruspolttoaineen ja biopohjaisen kerosiinin sekoituksella, jonka sekoitussuhde oli 50/50. Lufthansan käyttämän polttoaineen valmistaa suomalainen öljy-yhtiö Neste Oil. Nesteellä on laaja kokemus biopolttoaineiden tuotannosta, ja yhtiöllä on takanaan vuosien menestyksekäs yhteistyö Lufthansan kanssa.
Pitkäkestoisen kokeilujakson tavoitteena oli kerätä biopolttoaineen käyttökokemuksia ja tutkimusdataa. Samalla testattiin biopolttoaineiden vaikutuksia ympäristöön ja moottoroiden huolto- ja elinikään.
Lisätietoja puresky-projektista