Lufthansa oli mukana Suomen lentoliikenteessä jo 1930-luvulla, mutta toisen maailmansodan päättyessä yhtiö lopetettiin ja suhde katkesi. Nyt yhtiö on uudelleen aloituksensa jälkeen toiminut Suomessa jo 50 vuotta. Lufthansa vakuuttaa tarjoavansa edelleen perinteisiä all inclusive -palveluita. Sillä on Suomen ulkomaanlennoista lähes 12 prosentin osuus. Vuonna 1953 uudelleen perustetun Lufthansan toimisto avattiin Suomessa vuonna 1963. Tuolloin yhtiö myi lippuja jatkolennoille Saksasta, jonne puolestaan pääsi Aero/Finnairin kuljettamana. Omat lentonsa Lufthansa aloitti Helsinki-Vantaalta 45 vuotta sitten reitillä, joka kulki Helsingistä Hampurin kautta Frankfurtiin. Lufthansan nykyinen reittiverkosto tarjoaa matkustajille 56 viikoittaista vuoroa Frankfurtiin, Müncheniin ja Berliiniin. Talvikaudella Frankfurtiin operoidaan kolmesti päivässä eli kerran vähemmän kuin kesäaikataulukaudella. Müncheniin on tarjolla kolme päivittäistä lentoa ja Berliiniin operoidaan Germanwingsin siivin A319-koneella kerran päivässä. Lennot Frankfurtiin ja Müncheniin liittävät Helsingistä tulevat matkustajat yhtiön reittiverkostoon, joka tarjoaa talviaikataulukaudella 211 kohdetta 81 maassa. Lennot Helsinki-Vantaan ja Saksan välillä operoidaan Airbus A320 -perheen koneilla. Lufthansa on vuosien aikana saavuttanut Suomessa 11,7 prosentin markkinaosuuden varauksissa ja myynnistä 8,9 prosenttia. Yhtiö on yksi suosituimmista toimijoista Suomesta lähtevässä kansainvälisessä liikenteessä. Nykyisin 40 prosenttia liikevaihdosta syntyy netin kautta. "Lufthansan Suomesta lähtevän liikenteen yhtiön kannalta parhaat kohteet kuluvan vuoden aikana olleet München ja Frankfurt sekä jatkoliikenteessä Miami, San Francisco ja Sao Paulo", kertoi Lufthansan Suomen maajohtaja Paolo Yoshikawa. Kuluvan vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana Suomesta lähtevien Lufthansan lentojen matkustajakäyttöaste nousi kaksi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Taso oli jo aiemmin korkeampi kuin yhtiön Euroopan liikenteen keskiarvo. Matkustajaliikenne kasvoi syyskuuhun mennessä puoli prosenttia ja yhtiö odottaakin joulukuussa kuljettaneensa Suomen ja Saksan välillä noin puoli miljoonaa matkustajaa. Lufthansa on yksi vielä aiemmin lentoliikenteen normina pidettyjä all inclusive -palveluita tarjoava yhtiö. Siten lipun hintaan kuuluu ruumaan menevän matkatavaran kuljetus sekä catering. Maajohtaja Yoshikawa kertoi myös suomalaismatkustajien valitsevan kaukoliikenteen jatkolennoilla ensimmäisen matkustusluokan lähes kaksi kertaa useammin kuin aiemmin. "Jopa 30 prosenttia kaukolentojen suomalaisista jatkomatkustajista valitsee edelleen ensimmäisen luokan", kehaisee Euroopan viestintäjohtaja Martin Rieken. Lufthansa panostaakin parhaiten maksavien asiakkaidensa palveluihin. Yhtiö on avannut ensimmäisen luokan matkustajilleen oman 24/7 avoinna olevan palvelunumeron. Helsinki-Vantaalla yhtiöllä on tarjolla myös limusiini-kuljetus Helsingin, Espoon ja Vantaan alueille.
|
|||