Mach 1,1 - Boom Supersonic XB-1 -koekone lensi ensimmäisen kerran ääntä nopeammin

Boom_SS_8Boom Supersonic on onnistunut ylittämään äänennopeuden XB-1 -koekoneellaan Mojaven autiomaan yllä Kaliforniassa. Kahdennellatoista koelennolla XB-1 ylitti transsoonisen nopeusalueen ja ylsi ylisooniseen 1,1 Machin nopeuteen. Tulevilla koelennoilla lennetään vaiheittain aina hieman suuremmalla nopeudella. XB-1 on ensimmäinen siviilikone sitten Concorden, joka rikkoi äänivallin.

Boom_SS_2Tehtävä käynnistyi, kun pääkoelentäjä Tristan “Geppetto” Brandenburg lähti rullaamaan XB-1 -koneella asematasolta kohti Mojave Air & Space Portin kiitotien odotuspaikkaa. Siellä tehtiin vielä viimeiset tarkastukset koneelle laskutelineet mukaanlukien sekä koekäyttö.

Boom_SS_3XB-1 sai koelennolle siivelleen kaksi seurantakonetta. Tilannetietoisuuttaa taivaalta koko ryhmälle tuovat XB-1 -konetta seuraavat Mirage F1 ja T-38 Talon.

Miragen lentäjä on yhteydessä lennonjohtoon mahdollistaen pääkoelentäjä Brandenburgille työrauhan XB-1:n ohjaamossa. T-38 puolestaan lähettää Starlink-järjestelmän kautta suoraa videomateriaalia taivaalta.

XB-1 siirtyi kiitotielle kello 18.18 Suomen aikaa. Noin kello 18.21 Suomen aikaa tapahtuneen onnistuneen lentoonlähdön jälkeen Mirage F1 -seurantakone lensi XB-1:n siivelle tarkastaakseen, että koekone on varmasti edelleen kunnossa ylisoonista lentoa varten.

Noin yhdentoista minuutin lennon jälkeen Brandenburg käynnisti jälkipolton ja kiihdytti XB-1:n 34 000 jalan korkeudessa ylisooniselle nopeusalueelle saavuttaen odotetun nopeuden Mach 1,1. Lennon aikana nähtiin suurimmillaan Mach 1,122 nopeus.

Boom_lentoreittiRajallinen ilmatila mahdollistaa lennot tietyllä nopeudella vain noin neljän minuutin ajan. Koelento-ohjelman tarpeisiin kiihtytyksiä yliäänipuolelle suunniteltiin tehtäväksi useamman kerran.

Lennoilta tarvitaan riittävästi tietoja siirtymisestä kohti ylisoonista aluetta, jotta kaikkien järjestelmien toimivuus voidaan varmistaa. Koelennolla tehtiin kolme eri kiihdytystä ylisooniselle puolelle. Kolmannella osuudella koneella tehtiin myös hieman liikehdintää Mach 1,1 nopeudella.

Boom_FR_2Reilun 24 minuutin lennon jälkeen XB-1 sai Return to Base -kutsun eli tehtävä oli päättynyt ja Brandenburg sekä seurantakoneet lähtivät toiminta-alueelta takaisin Mojaven Air & Space Portille. Brandenburgin ohjaama XB-1 laskeutui kiitotielle 30 reilun 33 minuutin koelennon jälkeen.

Lennon jälkeen Tristan “Geppetto” Brandenburg tapasi ensimmäisenä Boom Supersonicin perustajan ja toimitusjohtaja Blake Schollin. Kiitosten jäleen pääkoelentäjä skoolasi Schollin kanssa.

Boom_SS_ldg_3"Let's make America Boom again", totesi Scholl lennon jälkeen.

Scholl kertoi lehdistötilaisuudessa Brandenburgin kertoneen aiemmin olleensa enemmän hermostunut lennon jälkeisestä lehdistötilaisuudesta kuin itse lennosta.

Ylisooninen koelento suoritettiin lähellä Edwardsin lentotukikohtaa sijaitsevalla Bell X-1 supersonic corridorilla. Paikka on historiallinen, sillä vuonna 1947 Chuck Yeagerista tuli ensimmäinen ihminen, joka ylitti äänennopeuden. Hän lensi tuolloin Bell X-1 -koelentokoneella. Samaisella alueella ovat lentäneet ensilentonsa myös mm. North American X-15 ja Lockheed SR-71 Blackbird.

Boom_geppettoKyseessä on ensimmäinen ylisooninen lento siviilikoneella sitten Concorden, jonka lennot päättyivät 23 vuotta sitten. Lisäksi XB-1:n lento oli ensimmäinen siviilikoneen suorittama ylisooninen lento mantereen yllä Yhdysvalloissa.

Boom Supersonicin pääkoelentäjä Tristan “Geppetto” Brandenburg on nyt ensimmäinen, joka on lentänyt ääntä nopeammin yksityisrahoitteisesti kehitetyllä lentokoneella.

 XB-1 -koneessa on käytössä uudenlainen kehittynyt työntövoimajärjestelmä, jonka kolme General Electric J85-15 -moottoria tarjoavat 16 kN työntövoiman. Moottoreiden ilmanottoaukko hidastaa ylisoonisen ilmavirtauksen alisooniseksi ja muuttaessaan kineettisen energian paine-energiaksi mahdollistavat koneelle ylisooniset nopeudet tavallisilla suihkumoottoreilla.

Boom Supersonic kehittää Overture-matkustajakonetta, jonka on määrä palauttaa kaupalliset ylisooniset lennot. Boom Supersonic on saanut 1,7 Machin nopeuteen yltävästä 80-paikkaisesta matkustajakoneesta jo 130 tilausta. Tilaajien joukossa ovat American Airlines, United Airlines sekä Japan Airlines.

Overture hankkeessa kehitetään parhaillaan uutta Symphony-moottoria. Ensimmäisen koneen rakentaminen alkaa Overture-tehtaalla Pohjois-Carolinan Greensborossa 18 kuukauden kuluttua. Ensilentoa odotellaan tapahtuvaksi neljän vuoden päästä eli vuonna 2029. MH

Päivitys: Korjattu virallinen suurin nopeus olemaan 1,122 Machia aiemmin kerrotun 1,11 Machin sijaan. 

Lue myös: