Miragen lentäjä on yhteydessä lennonjohtoon mahdollistaen pääkoelentäjä Brandenburgille työrauhan XB-1:n ohjaamossa. T-38 puolestaan lähettää Starlink-järjestelmän kautta suoraa videomateriaalia taivaalta. XB-1 siirtyi kiitotielle kello 18.18 Suomen aikaa. Noin kello 18.21 Suomen aikaa tapahtuneen onnistuneen lentoonlähdön jälkeen Mirage F1 -seurantakone lensi XB-1:n siivelle tarkastaakseen, että koekone on varmasti edelleen kunnossa ylisoonista lentoa varten. Noin yhdentoista minuutin lennon jälkeen Brandenburg käynnisti jälkipolton ja kiihdytti XB-1:n 34 000 jalan korkeudessa ylisooniselle nopeusalueelle saavuttaen odotetun nopeuden Mach 1,1. Lennon aikana nähtiin suurimmillaan Mach 1,122 nopeus.
Lennoilta tarvitaan riittävästi tietoja siirtymisestä kohti ylisoonista aluetta, jotta kaikkien järjestelmien toimivuus voidaan varmistaa. Koelennolla tehtiin kolme eri kiihdytystä ylisooniselle puolelle. Kolmannella osuudella koneella tehtiin myös hieman liikehdintää Mach 1,1 nopeudella.
Lennon jälkeen Tristan “Geppetto” Brandenburg tapasi ensimmäisenä Boom Supersonicin perustajan ja toimitusjohtaja Blake Schollin. Kiitosten jäleen pääkoelentäjä skoolasi Schollin kanssa.
Scholl kertoi lehdistötilaisuudessa Brandenburgin kertoneen aiemmin olleensa enemmän hermostunut lennon jälkeisestä lehdistötilaisuudesta kuin itse lennosta. Ylisooninen koelento suoritettiin lähellä Edwardsin lentotukikohtaa sijaitsevalla Bell X-1 supersonic corridorilla. Paikka on historiallinen, sillä vuonna 1947 Chuck Yeagerista tuli ensimmäinen ihminen, joka ylitti äänennopeuden. Hän lensi tuolloin Bell X-1 -koelentokoneella. Samaisella alueella ovat lentäneet ensilentonsa myös mm. North American X-15 ja Lockheed SR-71 Blackbird.
Boom Supersonicin pääkoelentäjä Tristan “Geppetto” Brandenburg on nyt ensimmäinen, joka on lentänyt ääntä nopeammin yksityisrahoitteisesti kehitetyllä lentokoneella. XB-1 -koneessa on käytössä uudenlainen kehittynyt työntövoimajärjestelmä, jonka kolme General Electric J85-15 -moottoria tarjoavat 16 kN työntövoiman. Moottoreiden ilmanottoaukko hidastaa ylisoonisen ilmavirtauksen alisooniseksi ja muuttaessaan kineettisen energian paine-energiaksi mahdollistavat koneelle ylisooniset nopeudet tavallisilla suihkumoottoreilla. Boom Supersonic kehittää Overture-matkustajakonetta, jonka on määrä palauttaa kaupalliset ylisooniset lennot. Boom Supersonic on saanut 1,7 Machin nopeuteen yltävästä 80-paikkaisesta matkustajakoneesta jo 130 tilausta. Tilaajien joukossa ovat American Airlines, United Airlines sekä Japan Airlines. Overture hankkeessa kehitetään parhaillaan uutta Symphony-moottoria. Ensimmäisen koneen rakentaminen alkaa Overture-tehtaalla Pohjois-Carolinan Greensborossa 18 kuukauden kuluttua. Ensilentoa odotellaan tapahtuvaksi neljän vuoden päästä eli vuonna 2029. MH Päivitys: Korjattu virallinen suurin nopeus olemaan 1,122 Machia aiemmin kerrotun 1,11 Machin sijaan. Lue myös:
|
|||