(päivittynyt 23.52) Malaysia Airlinesin Lento MH17 on tuhoutunut Ukrainan ja Venäjän rajalla. Ukraina kertoo, että kone olisi ammuttu alas Buk M1 -ohjuksella. Boeing 777-200ER -kone (9M-MRD) oli matkalla Amsterdamista Kuala Lumpuriin. Turmassa ei ole eloonjääneitä. Matkustajakone katosi tutkasta Donetskin lähellä ja se on syöksynyt maahan Grabovossa noin 50 kilometrin päässä Venäjän rajalta. Viimeinen toisiotutkahavainto on Avheraldin mukaan saatu lentopinnalta 330 GPS-paikassa N48.56 E37.21 kello 13:43 UTC-aikaa. Koneen ohjaussuunta oli viimeisen lähetyksen aikaan 118 astetta ja nopeus oli 490 solmua. Viimeinen havainto oli lähellä TAMAK-reittipistettä. Malaysia Airlines vahvistaa menettäneensä yhteyden Amsterdamista lähteneeseen lentoon MH17 Ukrainan ilmatilassa. Myös valmistaja Boeing ilmoitti keräävänsä tietoja turmasta ja olevansa valmis tarjoamaan apuaan. Ukrainan sisäministeriön mukaan kone on ammuttu alas venäläisvalmisteisella Buk M1 -ilmatorjuntaohjusjärjestelmällä (Бук 9K37). Suomella on vielä käytössä sama järjestelmä (ItO96), mutta siitä ollaan luopumassa norjalais-amerikkalaisen NASAMS-järjestelmän tullessa palvelukseen. Tela-alustainen Buk M1 -järjestelmä on varsin monimutkainen ja sen käyttäminen tuskin onnistuisi ilman koulutettuja operaattoreita. Ilmatorjuntaohjuksen kantama on noin 35 kilometriä ja se lentää maksimissaan 22 kilometrin korkeuteen. Ohjuksen lähtönopeus on 1 250 m/s. Ulkomaisten medialähteiden mukaan Ukrainan separatistit ilmeisesti luulivat tulittavansa hallituksen Antonov An-26 -kuljetuskonetta. Nyt tuhoutunut kone on samaa tyyppiä kuin maaliskuussa 2014 kadonnut Malaysia Airlinesin lento MH370. Ukrainan hätätilaministeriön mukaan turman uhrien ruumiinosia on jopa 15 kilometrin säteellä putoamispaikalta. Kuvista on havaittu jo ainakin sata ruumista. Eloonjääneitä ei ole. Malaysia Airlinesin lausunnon mukaan koneessa oli 295 ihmistä, joista 15 oli miehistön jäseniä. Uutistoimisto Reutersin mukaan Venäjän presidentti Vladimir Putin keskustelee Malaysia Airlinesin turmasta Yhdysvaltojen presidentin Barack Obaman kanssa. Molempien suurvaltojen johtajat ovat esittäneet surunvalittelunsa turman johdosta. Lehdistötietojen mukaan Yhdysvallat aikoo tutkia satelliittikuvia selvittääkseen ammuttiinko kone alas maasta laukaistavalla ohjuksella. Wall Street Journalin mukaan maan tiedustelulähteet vahvistavat ohjusiskun mutta eivät ole varmoja osapuolesta, joka sen ampui. Alasammuttu Boeing 777-200ER -kone (9M-MRD) toimitettiin Malaysia Airlinesille uutena Boeingilta vuonna 1997. Koneen valmistenumero oli cn 28411. Malaysia Airlines liittyi helmikuussa 2013 samaan Oneworld-allianssiin kuin Finnair.
Ilmailuviranomaiset kehottivat jo keväällä välttämään Ukrainan ilmatilaa Ilmailuviranomaiset Euroopassa ja Yhdysvalloissa kehottivat huhtikuussa välttämään lentoja Ukrainan ilmatilassa Krimin lentotiedotusalueella turvallisuussyistä. Onnettomuuspaikka Donetsk sijaitsee kuitenkin Itä-Ukrainassa. Alueella on ollut käynnissä Ukrainan armeijan ja venäläismielisten separatistien välisiä taisteluita. Itäisen Ukrainan ilmatila on toistaiseksi suljettu Kaikki alueelle suuntautuvat lennot ovat turmatietojen levittyä muuttaneet kurssiaan välttääkseen turmakoneen käyttämää ilmatilaa. Ainakin Lufthansa, Air France, KLM, British Airways (pl. Kievin lennot), Aeroflot, Turkish Airlines ja Transaero ovat antaneet lausunnon jossa ne alkavat välittömästi välttämään Itä-Ukrainan ilmatilaa. Kotimainen Finnair kertoo Twitterissä, ettei se operoi Ukrainan ilmatilassa. Kuitenkin vielä kuluvan kesän aikana Finnair on käyttänyt Ukrainan ilmatilaa usealla lennolla ja on lisäksi lentänyt Ukrainan ilmatilassa viimeksi turmailtana. Flightradar24.com -palvelusta näkee kuinka mm. Finnairin lento AY1714 Rhodokselta Helsinkiin lensi 17. heinäkuuta Ukrainan halki. Reitti Ukrainan halki on yksi suosituimmista Euroopan ja Kaakkois-Aasian välillä. Eurocontrollin mukaan alueen ilmatila oli suljettu maasta lentopinnalle 320 saakka. MH17 lensi kuitenkin lentopinnalla 330 eli tuhat jalkaa korkeammalla kuin suljettu ilmatila. Turman jälkeen Ukrainan viranomaiset ilmoittivat, että ilmatila itäisen Ukrainan Dnipropetrovsk lentotiedotusalueella on suljettu maasta taivaaseen saakka. Eurocontrol ei toistaiseksi hyväksy lentosuunnitelmia alueen halki. Ilmailualan toimijat ovat tyrmistyneitä tapahtuneesta Lentäjäjärjestöistä ECA, BALPA, ALPA sekä Suomen lentäjäliitto FPA ovat ilmaisseet huolensa ja osanottonsa Ukrainan tapahtumista. ECA seuraa tapahtumien kehittymistä tarkasti ja kehottaa eurooppalaisia viranomaisia ryhtymään välittömiin toimiin turvaamaan lennot alueen yläpuolella. Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA on myös esittänyt surunvalittelunsa MH17-turman johdosta.
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta kun matkustajakone ammutaan alas vahingossa. Huhtikuun 20. päivä vuonna 1978 Neuvostoliiton Suhoj Su-15 -hävittäjä tulitti eksynyttä ja Suomen rajaa kohti lentänyttä Korean Air Linesin Boeing 707 -matkustajakonetta (HL7429) Venäjän Karjalassa kahdella R-60-ilmataisteluohjuksella. Osumista vaurioitunut kone teki kuitenkin onnistuneen pakkolaskun Korpijärven jäälle. Kaksi ihmistä sai surmansa, 107 pelastui. Neuvostoliittolainen Suhoj Su-15 -hävittäjä (NATO-koodi Flagon) pudotti lennolla KAL 007 olleen Korean Air Linesin Boeing 747 -matkustajakoneen (HL7443) R-8-ilmamaaliohjuksella vuonna 1983. Kaikkiaan 269 ihmistä kuoli Sahalinin saaren yllä sattuneessa tapauksessa. Amerikkalainen ohjushävittäjä USS Vincennes puolestaan tuhosi Persianlahdella Standard-ilmatorjuntaohjuksella Iran Airin Airbus A300B2-300 -matkustajakoneen (EP-IBU) 3. heinäkuuta 1988. Sitä luultiin hyökkääväksi iranilaiseksi Grumman F-14 Tomcat -hävittäjäksi. 290 ihmistä menehtyi turmassa. Viimeisin tapaus on vuoden 2001 lokakuulta, kun Ukraina ampui alas venäläisen Siberia Airlinesin Tupolev Tu-154 -matkustajakoneen (RA-85693) Mustanmeren yllä S-200-ohjuksella. Tapaus vaati 78 kuolonuhria. Suomen historiasta muistetaan tapaus, jossa välirauhan aikana neuvostoliittolaiset Iljushin DB-3 -pommikoneet ampuivat Suomenlahden yllä alas Aeron Junkers Ju-52 -matkustajakoneen (Kaleva, OH-ALL) kesäkuussa 1940. M.H, T.T.
Flightradar24.com -palvelun: kuva lennosta MH17 vähän ennen sen katoamista tutkasta. RT_com:n twitter-kuva onnettomuuspaikalta Life Newsin kuva turmapaikalta @ReutersAero twitterkuva 1 sammutustöistä turmapaikalta @ReutersAero twitterkuva 2 sammutustöistä turmapaikalta @HuffPostUK-twitterkuva ennen lentoa mahdollisesti turmassa mukana olleelta: @StateofUkraina -twitter tilin lausunto turmasta: @AerospaceInfon twitterkuva tyhjästä Ukrainan ilmatilasta Videokuvaa onnettomuuspaikalta: Asiasta kertoivat ensimmäisenä Interfax ja Reuters. Lue myös:
|
|||