Hollannin onnettomuustutkijat julkistavat Malaysian Airlinesin lennon MH17-turman loppuraportin tänään 13. lokakuuta. Dutch Safety Boardin raportti esitellään ensin omaisille ja sen jälkeen medialle. Tutkinnnassa ei ole selvitetty syyllisyyttä vaan sen selvittäminen on erillisen rikostutkinnan tehtävä. Hollantilaistutkijoiden loppuraportti esitellään turmassa menehtyneiden omaisille Haagissa 13. lokakuuta kello 11.00 paikallista aikaa. Rarportin omaisille esittelee Dutch Safety Boardin puheenjohtaja Tjibbe Joustra. Iltapäivällä kello 13.15 paikallista aikaa puheenjohtaja Joustra esittelee loppuraportin medialle Gilze-Rijenin sotilastukikohdassa. Esittelyn aikana näytetään myös rekonstruktio, jonka tutkijat ovat rakentaneet tuhoutuneen lentokoneen osista. Tuhoutuneesta Boeing 777-200ER -koneesta on rakennettu uudelleen osa ohjaamosta ja osa business-luokasta. Kyseiset koneen osat ovat olleet erityisen kiinnostavia tutkijoille. Tiistain aikana julkistetaan myös animaatio löydöksistä sekä tutkijoiden johtopäätöksistä. Kello 16.00 puheenjohtaja Joustra valaisee tutkintaa suljetussa kokouksessa Hollannin edustajainhuoneelle Haagissa. Virallisten loppuraportin esittelyiden jälkeen tutkintakomission jäsenet Erwin Muller ja Marjolein van Asselt informoivat tutkinnasta yli 70 lähetystöä Haagissa. Raportti keskittyy neljään pääteemaan. Niitä ovat onnettomuuden syyt ja lennot konfliktialueiden yllä sekä selvitys siitä miksi omaisten piti osottaa kahdesta neljään päivään ennen kuin heidän vahvistettiin olleen mukana turmalennolla. Viimeisenä asiana kerrotaan miten koneessa olleet kokivat MH17-koneen tuhoutumisen. Malaysian Airlinesin lento MH17 tuhoutui Ukrainan yläpuolella 17. heinäkuuta 2014. Lennolla oli mukana kaikkiaan 298 ihmistä, joista suurin osa oli hollantilaisia. Tutkijaryhmän syyskuussa 2014 julkaiseman väliraportin mukaan koneen tuhosi siihen ulkopuolelta tullut isku. Lue myös:
|
|||