Viisikymmentä kansainvälistä matkabloggaajaa vieraili tammikuussa talvisessa Suomessa. Nyt matkakertomukset leviävät blogeissa, Instagramissa ja twitterissä ympäri maailmaa. Nordic Bloggers' Experience -ohjelman matkat suuntautuivat paitsi Lappiin, myös mm. Mikkeliin, Porvooseen, Ahvenanmaalle ja Espooseen. Lisäksi bloggaajat tutustuivat Helsinkiin ja hakivat inspiraatiota ja uusia yhteistyökumppaneita Matkamessuilta. NBE-ohjelman järjestivät yhteistyössä Matkamessut, Visit Helsinki ja Visit Finland. Bloggaajien avulla ohjelmassa mukana olleet yritykset saavuttavat maailmanlaajuista näkyvyyttä, jonka vaikutuspiirissä on miljoonia matkustavia ihmisiä. "NBE on osoitus siitä, mitä hyvällä yhteistyöllä voidaan parhaimmillaan saavuttaa. Nordic Bloggers' Experience on lunastanut paikkansa maailman matkabloggaajien vuosittaisena kohtaamispaikkana, jossa tavataan kollegoita, kouluttaudutaan ja luodaan uusia yhteistyökumppanuuksia. Samalla Suomi pääsee esittelemään parhaita puoliaan bloggaajien miljoonayleisölle ympäri maailman", arvioi projektin johtajana toiminut Inna-Pirjetta Lahti kohtaamistoimisto Innastuksesta. "NBE:ssä yhdistyvät hyödyllisellä tavalla tutustuminen Suomeen sekä osallistuminen seminaareihin ja messuille. Viikko oli täynnä kokemuksia, oppimista ja verkostoitumista. NBE mahdollistaa bloggaajien tapaamisen monesta maasta", kertoo bloggaaja Becki Enright (www.bordersofadventure.com). Mukana oli bloggaajia Euroopan maiden lisäksi Aasiasta sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikasta. Mieleenpainuvimpia kokemuksia heille olivat mm. pulahdus avantoon, porojen syöttäminen, lasi-iglussa yöpyminen sekä helikopterilento Helsingin yllä. "Minulle ilta Suomen Saunaseuralla oli kohokohta. Siinä yhdistyvät kaikki ne asiat, jotka ovat parasta Suomessa ja NBE:ssä: omaleimainen kulttuuri, rentouttava ympäristö ja mahdollisuus epämuodollisiin keskusteluihin matkailualalla työskentelevien ihmisten kanssa", arvioi bloggaaja Michael Turtle (www.timetravelturtle.com). "Positiivista palautetta on kuulunut niin suomalaiselta matkailuelinkeinolta kuin bloggaajiltakin. Alueet saivat erinomaista näkyvyyttä sekä sisältöä omiin kanaviinsa. Useat bloggaajat hakivat Matkamessuilta lisää kontakteja ja jatkoivat NBE:n jälkeen vielä muihin kohteisiin Suomessa. Moni aikoo myös palata Suomeen kuluvan vuoden aikana, kertoo Eva Kiviranta", Visit Finlandin PR:n ja sosiaalisen median koordinaattori. Bloggaajaohjelman tulokset kertovat Suomen mittakaavassa huikeasta onnistumisesta. NBE moninkertaisti tehonsa tänä vuonna eri sosiaalisen median kanavissa. Aihetunnisteella #nbefinland on tähän mennessä jaettu 5000 twiittiä ja yli 1600 Instagram-kuvaa. Videobloggaajia otettiin tänä vuonna mukaan enemmän, ja tuloksena on jo kymmeniä videotarinoita Suomesta. Bloggaajien tuottama materiaali on korkeatasoista, ja erityisesti kuvien ja videoiden laadussa on tapahtunut merkittävää kehittymistä vuoden aikana. "Tavoitteenamme oli lisätä tarinankerrontaa ja bloggaajien ja yritysten välistä vuorovaikutusta. Tämä toteutui niin Matkamessujen ennalta sovituissa tapaamisissa kuin monissa vapaamuotoisissa tilaisuuksissa NBE-viikon aikana. Myös uudistetut, käytännönläheiset workshopit saivat paljon kiitosta bloggaajilta. Jatkossa NBE:n suunnittelussa kiinnitetään vielä enemmän huomiota mukana olevien tuotteiden ja palveluiden kaupallisuuteen sekä kannustetaan yrityksiä rakentamaan myyntiin johtavia kokonaisuuksia ja linkityksiä", suunnittelee Inna-Pirjetta Lahti. Nordic Bloggers' Experience on Matkamessujen järjestämä ohjelma kansainvälisille matkabloggaajille. Ohjelma järjestetään yhteistyössä Visit Finlandin ja Visit Helsingin kanssa. Ohjelmaan osallistui 2015 noin 60 bloggaajaa, joista 10 oli suomalaisia isäntiä. Vuonna 2015 NBE:n kumppaneina olivat majoituskumppani Radisson Blu, Aasian lentoyhteyksistä vastaava Finnair sekä sisältökumppanit CreateTrips ja Momondo. NBE:n bloggaajamatkoja järjestivät tällä kertaa Enontekiö, Visit Espoo, Visit Hämeenlinna, Inari-Saariselkä, Visit Mikkeli, Visit Porvoo, Rovaniemi, Turku Touring, Visit Åland, Visit Sweden ja Viking Line. Nordic Bloggers Experience ohjelman käytännön toteutuksesta vastasi Kohtaamistoimisto Innastus, joka ideoi ohjelman ja seminaarisisällön yhteistyössä palkitun saksalaisen bloggaajan Sebastian Canavesin kanssa (www.off-the-path.com). Lue myös:
|
|||