Matkustajan kärynnyt tietokone aiheutti vakavan vaaratilanteen Helsinki-Vantaalla

AirBerlin_tail_HELLentomatkustajan istuintaskussa käryämään alkanut tietokone aiheutti vakavan vaaratilanteen Helsinki-Vantaan lentoasemalla tiistaina aamuyöllä. Matkustajat poistuivat koneesta terminaaliin eikä tapauksessa tullut loukkaantumisia. Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut alustavan tutkinnan tapahtuneesta.

Berliinistä Helsinki-Vantaalle tiistaiaamuyönä 7.3 kello 01.00 saapunut Air Berlinin lento AB8070 oli jo kiinnittynyt matkustajasiltaan, kun tietoneen käryäminen alkoi. Matkustajat siirrettiin koneesta terminaaliin matkustajasiltaa pitkin. Pelastusajoneuvot saapuivat varmistamaan tilanteen.

"Tietokone kärähti istuintaskussa ja se on nyt aloitetun tutkinnan keskiössä. Matkustamohenkilökunta sai savuhälytyksen ja he hoitivat tilanteen", kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikkö Sakari Lauriala Lentoposti.fi:lle.

Tapahtumat sattuivat Air Berlinin Airbus A320 -koneessa (D-ABZI). Lennolla oli 167 matkustajaa ja kuuden hengen miehistö.

Otkes_1"Lentokoneen matkustamossa tapahtuva tulipalo on aina vakava vaaratilanne", kertoo Lauriala.

Kenties tunnetuimpia lentokoneen tuhoutumiseen johtavia tulipaloja on  Swissairin MD11 -koneelle vuonna 1998 sattunut turma. Viimeaikoina esillä ovat olleet lentokoneissa kielletyt Samsungin Note 7 -matkapuhelimet. Esillä on ollut myös muita valmistajiltaan taikaisinkutsun saaneita laitteita kuten kannettavia tietokoneita.

"Olemme aamulla käynnistäneet alustavan tutkinnan ja kasaamme parhaillaan tutkintaryhmää. Menossa on tiedonkeruuvaihe ja virallinen tutkintapäätös tehdään myöhemmin", jatkaa Lauriala.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA kehottaa tuoreessa turvallisuustiedotteessaan operaattoreita varmistamaan, että miehistöillä, matkustajilla ja terminaalivirkailijoilla olisi tieto mahdollisista rajoitteista vaurioituneiden tai takaisinkutsun saaneista litium-akuista ja laitteista. Turvallisuustiedote kattaa myös rahdinkäsittelyasioita.

Matkustajia tulee myös muistuttaa kertomaan laitteiden vaurioista ja ylikuumenemisesta, savun muodostuksesta sekä putoamisesta istuinten väliin heti ensitilassa. Mikäli kielletty laite on kuitenkin päässyt matkustamoon on se pidettävä sammutettuna eikä sitä saa ladata tai muuten aktivoida.