MQ-9B SkyGuardian saapuu RIAT:iin - ensimmäinen MALE -lennokkien transatlanttinen lento

Skyguard_MQ6BGeneral Atomics Aeronautical Systemsin (GA-ASI) MQ-9B SkyGuardian tekee ensimmäisen MALE (Medium-altitude, Long-endurance) -lennokkien Atlantin ylityksen. MQ-9B:n on määrä saapua Royal International Air Tattoo (RIAT) lentonäytöksen maanäyttelyyn 11. heinäkuuta.

GA-ASIn omistaman MQ-9B SkyGuardian MALE:n on määrä lentää yhtiön koelentokeskuksesta Pohjois-DAkotan Grand Forksista Englannin Fairfordiin 10.-11. heinäkuuta. Lennokki on esillä RIATin maanäyttelyssä 13.-15. heinäkuuta. Kuluvan vuoden RIAT-lentonäytös juhlistaa Englannin kuninkaallisten Ilmavoimien RAF:in ensimmäistä 100-vuotta.

"GA-ASI on tukenut RAF:n MQ-9 Reaper-lennokkeja vuosikymmenen ajan. Nyt esittelemme uutta standardia SkyGuardianin Atlantin ylityksellä. Lento on oikea tapa juhlistaa innovaatiojohtajana kulkevan RAF:n 100-vuotista historiaa", kommentoi GA-ASIn toimitusojohtaja Linden Blue.

RAF ja GA-ASI juhlistivat Reaper-operaatioiden 10-vuotispäivää vuonna 2017 ja samalla täyttyi myös Reaper-operaatioissa 100 000 lentotuntia. RAF vastaanottaa käyttöönsä MQ-9B SkyGuardian -lennokkeja osana PROTECTOR RG Mk1 -ohjelmaansa. RAF:n käytössä lennokkin tyyppimerkintä on MQ-9B Protector. Se korvaa RAF:n nykyiset Reaperit. Kaikkiaan NATO-kumppaneiden Reaper-laivasto on lentänyt jo yli kaksi miljoonaa lentotuntia yli 300 lennokilla.

MQ-9B on viimeisin versio General Atomicsin Predator B -laivastoon. Perusversio  SkyGuardianin lisäksi tarjolla on myös meritoimintaan suunniteltu SeaGuardian.

skyguardian-rpa-photoViimeisen viiden vuoden kehitystyön tuloksena General Atomicsin lennokki täyttää tiukat sotilas- ja siviili-ilmailuviranomaisten tyyppihyväksyntämääräykset mukaan lukien Englanin sotilasviranomaisen MAA:n hyväksyntä ja FAA:n hyväksyntä.

Tyyppihyväksynnän ja laajasti koelennetyn törmäyksen estojärjestelmän (TCAS/ADS-B/IFF) ja asennettavan ilmavalvontatutkan myötä SkyGuardian voi lentää rajoittamattomassa ilmatilassa kaikissa siviili-ilmailun ilmatilaluokissa.

Yksi merkittävä SkyGuardian lennokin saavutus ennen Atlantin ylitystä on sen suorittama ja FAA:n hyväksymä yli 48 tunnin mittainen lento rajoittamamattomassa ilmatilassa muun liikenteen seassa ilman seurantakonetta.

Transatlanttista lentoa varten GA-ASI toimii yhteistyössä Inmarsatin kanssa, joka tarjoaa käyttöön SwiftBroadband SATCOM -satelliittiyhteyden lennokin ohjaamiseksi. Suorassa näköyhteydessä lennokkia ohjataan C-taajuusalueella ja pidemmillä matkoilla näköyhteyden ulkopuolella tarpeen mukaan X- Ku- tai Ka-taajusalueella.

General Atomics MQ-9B SkyGuardian on 11,7 metrin pituinen ja sen siipien kärkiväli on 24 metriä. Lennokilla voi operoida yli 15 kilometrin korkeudessa yli 48 tunnin toiminta-ajalla jopa 1000 merimailin mittaisia tehtäviä. Voimanlähteenä toimiva Honeywell TPE331-1 -potkuriturbiini antaa lennokille yli 210 solmun maksiminopeuden. Ulkoista hyötykuormaa se voi kuljettaa reilut 2100 kg. Järjestelmä on suunniteltu myös salamaniskun ja lintytörmäyksen kestäväksi.

Lue myös: