Navywings tarjoaa warbird-lennätyksiä Suomessa – koneena AT-6 Texanin laivastoversio SNJ-3

SNJ_etuviisto_PTNavywings tarjoaa Suomessa harvinaisia lennätyksiä historiallisella toisen maailmansodan aikaisella warbirdillä keväästä 2021 lähtien. Tuore ilmailualan yritys on syyskuussa 2020 tuonut maahan North American Aviation AT-6 Texan -koneen laivastoversion eli SNJ-3 -koneen. Sitä kootaan parhaillaan lentokuntoon ja viranomaistarkastuksiin.

Heinäkuussa 2020 perustetun Oy Navywings Ltd:n tavoitteena on käynnistää elämyslentojakin tarjoava toiminta keväällä 2021. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Suomessa tarjotaan kaikille mahdollisuutta tällaiseen warbird-ilmailukokemukseen toisen maailmansodan aikaisella potkurikoneella.

Elämyslentotoimintaa Navywings aikoo harjoittaakaikkien viranomaismääräysten puitteissa. Hankitulla suorituskykyisellä koneella on tarkoitus osallistua lentonäytöksiin Suomessa ja Pohjoismaissa sekä antaa taitolentokoulutusta.

100_Tarma“Kyseessä on pitkäaikaisen haaveen toteutuminen”, kertoo Navywingsin omistaja Petteri Tarma Lentoposti.fi:lle hyvällä mallilla olevasta hankkeestaan.

Petteri Tarma tunnetaan mm. Suomen Ilmailuliiton entisenä puheenjohtajana, kunniapuheenjohtajana sekä aktiivisena ilmailijana.

Liikennelentäjänäkin työskentelevä Tarma lentää kouluttajakapteenin tehtävissä Finnairin Airbus A330- ja A350-koneita. Hän on myös kouluttaja ja tarkastaja historiallisessa Douglas DC-3 -koneessa. Lentokokemusta Tarmalla on myös taitolentopuolelta, jossa hän antaa myös koulutusta, sekä mm. historiallisen maailman ainoan lentokuntoisen Gloster Gauntlet -koneen ohjaimista.

SNJ_kontti_PTMiamista alkaneen noin viiden viikon pituisen merimatkan jälkeen suomalaiseen satamaan saapui 25. syyskuuta merikonttiin pakattu vuoden 1942 North American Texan SNJ-3 -kone. Kyseessä on siis Yhdysvaltain ilmavoimien North American Aviation AT-6 Texan -koneen laivastoversio SNJ-3.

SNJ_kontissa_PT Näiden kahden konetyypin suurimpina eroina on takaohjaamon kokonaan takaa eteen
avautuva kuomu ja 360-astetta pyörivä penkki, joka on toiminut konekivääriampujan paikkana. Myös koneen nokassa on ollut ollut konekivääri, kun ilmavoimien versiossa se oli siivessä. Laivastoversio on myös painoltaan joitakin kymmeniä kiloja ilmavoimaversiota kevyempi.

“Lentämisen suhteen molemmat konetyypit ovat samanlaisia”, kertoo Tarma, jonka tavoitteena oli nimenomaan hankkia SNJ-3 -kone.

SNJ_ohjaamo_PTNorth American Aviation T-6 Texan on tehokas ja kehittynyt koulukone, jota ovat toisen maailmansodan aikaan käyttäneet mm. Yhdysvaltain ilmavoimat ja merivoimat sekä Englannin kuninkaalliset ilmavoimat. Konetyypin ensilento tapahtui vuonna 1935 ja siitä on valmistettu kaikkiaan kuutta eri versiota.

Esimerkiksi Ruotsissa on käytetty laajasti Yhdysvalloissa Texanina ja Kanadassa Harvardina valmistettuja koneita. Ruotsin ilmavoimien Flygvapnetin tyyppimerkintä koneelle oli Sk 16 ja niitä oli vuosien 1947-1972 aikana käytössä kaikkiaan 257 kappaletta.

Konetyyppi on ollut myös taistelukäytössä mm Perussa, Israelissa, Syyriassa ja Kreikassa. Englannin kuninkaalliset ilmavoimat käytti konetta taisteluvarustuksessa myös Keniassa. Viimeiset Texanit on poistettu palveluskäytöstä vuonna 1995.

SNJ_ilmassa_PTKoneensa Tarma osti myyjältä, joka on rakentanut ja peruskorjannut kaikkiaan 20 Texan-konetta. Suomeen saapunut koneyksilö on nähnyt maailmaa laajasti, sillä uutena se siirrettiin Englantiin yhdysvaltalaisten tukikohdan päällikön koneeksi. Sodan loputtua kone palasi koulutuskäyttöön Floridaan Pensacolan laivastotukikohtaan ja sieltä edelleen San Diegoon.

Warbirds-luettelon mukaan vuosina 1950-1957 koneyksilö oli Ruotsin ilmavoimien käytössä tunnuksella 16244. Euroopasta kone siirtyi Etelä-Amerikkaan, jossa se palveli Argentiinan ja Paraguayn merivoimien käytössä koulukoneena vuoteen 1988 saakka, jonka jälkeen kone palasi Floridaan ja oli varastoituna Fantasy of Flightin kokoelmissa. Sieltä koneen ostanut entisöijä ehti ikääntyä ennen koneyksilön valmistumista. Tarman Navywings-yhtiö osti koneen vielä yhden välikäden kautta, jossa koneen entisöinti viimeisteltiin.

SNJ_back_PTEnnen Suomeen saapumista kyseisellä koneyksilöllä on peruskorjauksen jälkeen lennetty vain noin seitsemän tuntia koelentoja. Koneen potkuri ja moottori on korjattu ns. nollatuntisiksi. Myös koneen kokonaislentoaika on hämmästyttävän pieni 3400 lentotuntia, kun useilla vastaavilla yksilöillä on Tarman mukaan kertynyt pitkälti yli 20 000 lentotuntia.

Nyt suomalaisomistuksessa olevalla SNJ-3 -koneella on edessä kokonaan uusi maailma, jonka lisäksi Tarma ja Navywings on ensimmäiset koneyksilöllä operoiva siviilitoimija. Kyseessä on siis täysin entisöity laivastoversion SNJ-3 sekä mahdollisesti maailman vähiten lentänyt Texan.

“Konetyypillä koulutettu yli 100 000 lentäjää ja koneita on valmistettu lähes 15 500 kappaletta. Sillä on ollut laaja suosio koulutuskäytössä ja konetyypistä on siirrytty suoraan mm. Mustangiin ja Corsairiin", kertoo Tarma.

SNJ_front_PTNykyisin eri puolilla maailmaa lentää vielä noin 850 Texan-konetta. Pratt & Whitney R-1340 Wasp -moottori tuottaa 600 hevosvoimaa, joka tarjoaa koneelle maksimissaan 335 kilometrin tuntinopeuden.

"Texan on vaativa ja haastava kone lentää ja se on opettanut oppilaita hyvin. Muun muassa laskeutumisessa omat kikkansa, mutta siinä ei ole ongelmaa kun sen oppii. Konetyyppi onkin saanut myös nimen Pilot Maker. On myös sanottu, että jos lentäjä osaa lentää Texania, osaa hän lentää mitä tahansa warbirdiä”, jatkaa Tarma.

Syksyn aikana SNJ-3 -kone on kasattu Kotkassa Kymin lentopaikalla. Nyt käynnissä on koneen rekisteröinti- ja katsastustoimet. Ensimmäisten koelentojen odotetaan toteutuvan mahdollisesti vielä ennen lumien tuloa. Jos kaikki menee suunnitellusti alkaisi varsinainen lentotoiminta keväällä 2021.

SNJ_side_1_PTWarbird-lentojen tarjoaminen ei kuitenkaan ole Tarman hankkeeseen liittyä ainoa haave. Päämääränä on nimittäin päästä osallistumaan koneella Reno Air Race -kisaan, jossa on mukana oma luokka T-6 -koneille.

Alunperin suunnitelmana olikin jättää kone ensin Yhdysvaltoihin ja osallistua kyseiseen kilpailuun ennen koneen laivaamista Suomeen. Koronavirus kuitenkin sotki kuvioita ja kilpailu peruttiin. Näin olleen suomalainen ilmailu päätyi tältä osin voittajaksi jo suunniteltua aiemmin.

Tapahtuma on määrä järjestää Pohjois-Nevadassa jälleen syyskuussa 2021, jos järjestäjä saa tarvittavan rahoituksen kerättyä. Perutusta vuoden 2020 kisasta järjestäjälle jäi käteen vain menot ja nyt “Save The Races” kampanjassa pyritään keräämään 500 000 dollaria vuoden loppuun mennessä tulevaisuuden turvaamiseksi.

Tarman mukaan Navywingsin hanketta on kotimaassa viety eteenpäin hyvässä viranomaisyhteistyössä. Traficomin ilma-alusrekisterissä SNJ-3 -koneelle on varattu tunnus OH-NAT. Tämänkin rekisteritunnuksen taustalla on hieman sanaleikkejä, sillä tunnuksen voi ajatella tulevan sanoista North American Texan tai vaihtoehtoisesti sanoista ja numeroista Navy AT-6.

Koneyksilön valmistenumero 78-6840 ja ensimmäinen siviilirekisteri oli NC66841. Viimeisin tunnus ennen Suomeen saapumista noin puolen vuoden ajan koelentovaiheessa oli N4488W.

SNJ_peitetty_PTYksi haave on nyt siis toteutumassa, mutta toki Tarmalla on haaveena tätäkin kovemman warbird-koneen ohjaimiin pääsy. Se vaatisi kuitenkin huomattavasti mittavampia investointeja. Nykyinenkin hanke on melkoinen sijoitus suomalaiseen ilmailuun. Tarkkoja kustannuksia Tarma ei odotetusti avaa, mutta suuruusluokka kuitenkin selviää hieman.

“Warbirdien hinnat ovat 2000-luvulla nousseet koko ajan. Kun 20 vuotta sitten North American P-51 Mustangin sai 1,5 miljoonalla niin nyt sellainen maksaa jo kolme miljoonaa. Texaneille on käynyt suhteessa samoin, mutta hintaluokka on pienempi eli noin 200 000-400 000”, avaa Tarma suuruusluokkia.

Warbirdien määrä Suomessa tuskin kasvaisi ilman haaveiluja ja unelmointeja ja on Tarman Navywings-hankkeeseen mahdollista päästä mukaan myös yhteistyökumppanin roolissa.

"Tulevaisuuden haaveena olisi saada Suomeen kaksipaikkainen P-51 Mustang", kertoo Tarma pitkän aikavälin haaveista.

Petteri Tarmalla on lentokokemusta yli 23 000 tuntia ja ne on kerätty 60 eri konetyypillä. Mukana on myös joitakin tunteja kokemusta AT-6 Texan -koneella Yhdysvalloista ja pian lisäkokemusta kertyy tällä warbirdillä siis Suomessakin.

Suomessa muita historiallisia ja edelleen lentäviäsotilasilma-aluksia ovat ainakin VL Viimat OH-VIF ja OH-VIG, Focke-Wulf Fw44J Stieglitz OH-SZJ ja Gloster Gauntlet OH-XGT. Niiden lisäksi sotilasvärityksessä ovat myös ainakin Piper Cub OH-CUB ja Taylorcraft Auster V OH-XMK. Suihkukonekalustopuolelta Suomessa on myös kaksi lentävää Fouga Magister -konetta OH-FMM ja OH-FMA. MH