Neste toimitti 1500 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta Los Angelesin lentoasemalle

Neste_biofuel_tankkiautoNeste toimitti 1 500 tonnia (500 000 USG) uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta Los Angelesin kansainväliselle lentoasemalle. Kyseessä on ensimmäinen suuri SAF-polttoaineen (Sustainable Aviation Fuel) toimitus lentoasemalle ja mahdollistaa kaupalliselle lentoliikenteelle merkittävän kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen.

Uusiutuvan lentopolttoaineen toimitus tehtiin yhteistyössä LAXfuelin kanssa, joka on Los Angelesin kansainvälisellä lentoasemalla toimivien lentoyhtiöiden lentoaseman polttoaineen jakelujärjestelmästä vastaava konsortio.

Kyseessä on ensimmäinen kertaa, kun suuria määriä SAF-polttoainetta toimitetaan valmiina polttoainesekoituksena Los Angelesin kansainvälisen lentoaseman polttoainejakelujärjestelmään. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun uusiutuvaa lentopolttoainetta toimitetaan proomuilla tähän LAXfuelin jakelujärjestelmään.

Pienempiä uusiutuvan lentopolttoaineen toimituksia on käytetty Los Angelesin kansainväliseltä lentoasemalta lähtevillä lennoilla jo aiemmin, mutta toimituksia on ollut harvoin ja polttoainetta on kuljetettu säiliöautoilla.

Kyseinen polttoainetoimitus lisää merkittävästi uusiutuvan lentopolttoaineen saatavuutta tällä yhdellä Yhdysvaltojen vilkkaimmista kansainvälisistä lentoasemista ja lentoliikenteen solmukohdista. Lentoyhtiöt ja matkustajat voivat pienentää lentämisestä aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä ja matkustaa entistä vastuullisemmin käyttäen SAF-polttoainetta. 

Uusiutuva lentopolttoaine on laajalti tunnustettu keskeiseksi tekijäksi, joka auttaa saavuttamaan ilmailualan päästövähennystavoitteet maailmanlaajuisesti. Yksi ilmailualan haasteista on kuitenkin uusiutuvan lentopolttoaineen saatavuus riittävän suurina määrinä.

Neste on lisäämässä uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteettia 1,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä. Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset.

Uusiutuva lentopolttoaine on yhtä suorituskykyinen kuin tavanomainen lentopolttoaine, mutta sen elinkaaren aikainen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Uusiutuvan Neste MY -lentopolttoaineen käytöllä voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Neste MY -lentopolttoaine valmistetaan sataprosenttisesti vastuullisesti hankituista uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä.

Uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan fossiiliseen lentopolttoaineeseen, ja se toimii saumattomasti jo käytössä olevien polttoaineiden jakelujärjestelmien ja lentokoneiden moottoreiden kanssa. Nykyinen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Siten se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset. Eri toimijoilla on käynnissä hankkeita, joilla mahdollistetaan lähivuosina myös 100-prosenttisen biopolttoaineen käyttö.

Suomalaisen Nesteen valmistamaa uusiutuvaa lentopolttoainetta on kaupallisesti saatavilla ja käytössä maailmanlaajuisesti.