Boeing kaksinkertaistaa kaupallista lentoliikenneliikennettään tukevien uusiutuvien lentopolttoaineiden ostot. Vuodelle 2023 Boeing ostaa 5,6 miljoonaa gallonaa eli noin 21 miljonaa litraa lentopolttoaineseosta, jonka sisältämän 30-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen (Sustainable Aviation Fuel) on valmistanut Neste.
Boeing tukee SAF-polttoainehankinnallaan ecoDemonstrator-ohjelmaansa, Dreamlifter-kuljetuskoneidensa logistisia operaatiota sekä uusien lentokoneidensa asiakastoimituksia. Suomalaisen Nesteen valmistaman polttoaineen jakelusta vastaavat EPIC Fuels, Signature Aviation ja Avfuel.
Boeingin hankkimat 21 miljoonaa litraa polttoaineseosta sisältää 30% uusiutuvaa Nesteen valmistamaa SAF-lentopolttoainetta ja 70% perinteistä fossiilista lentopolttoainetta. Neste toimittaa Boeingille kaikkiaan noin 1,7 miljoonaa gallonaa eli 6,4 miljoonaa litraa uusiutuvaa Neste My -lentopolttoainetta. Määrä vastaa noin 5200 tonnia lentopolttoainetta.
Uusiutuva Neste My -lentopolttoaine on valmistettu 100-prosenttisesti uusiutuvista tuotteista ja se täyttää tiukat vastuullisuusvaatimukset. Nykymääräyksin maksimi SAF-lentopolttoaineen sekoitussuhde on 50% ilman lentokoneisiin, moottoreihin tai polttoaineinfrastruktuuriin tehtäviä muutoksia.
EPIC Fuels ja Signature Aviation toimittavat 2,3 miljoonaa gallonaa ja Avfuel 300 000 gallonaa Boeingin uusimman ecoDemonstrator-hankkeen koelentoihin. Koelentokoneena toimii nykyisin Boeing 777-200 Extended Range -laajanrunkokone. Polttoaine toimitetaan Washingtonin ja Etelä-Carolinan osavaltioihin.
Kaikkiaan kolme miljonaa gallonaa hankitusta polttoaineseosmäärästä käytetään päästövähennyksiin lentokonetoimituksien yhteydessä, tuotannon logistiikan tarpeisiin Dreamlifter-kuljetuksissa sekä yhtiön sisäisten lentojen käyttöön. Näiltä osin polttoainetoimittajina ovat EPIC Fuels ja Signature Aviation. SAF-lentopolttoaine vähentää päästöjä elinkaarensa aikana jopa 80 prosenttia. Sen käyttö on merkittävin ilmailualan päästövähennysten mahdollistaja seuraavien 20-30 vuoden ajan. Boeing ilmoitti vuonna 2021 sitoutuvansa toimittamaan 100-prosenttisella SAF-polttoaineella toimivan lentokoneen vuoteen 2030 mennessä. Boeing on käyttänyt uusiutuvia lentopolttoaineita koelennoilla vuodesta 2008 lähtien ja tarjonnut SAF-polttoaineen käyttöä uusien koneiden toimitusten yhteydessä vuodesta 2012 lähtien. MH
|
|||