Norjan ilmavoimat haluaa jarruvarjon Lockheed Martin F-35A Lightning II -hävittäjiinsä. Se mahdollistaa toiminnan myös jäisiltä kiito- ja rullausteiltä. Samaten varjo helpottaa toimintaa hajautetuista tukikohdista. Järjestelmän sijoittaminen koneeseen on vaativa operaatio. Ensimmäiset havainnekuvat jarruvarjolla varustetutsta F-35-hävittäjästä julkaistiin 2014 (yllä). Norjan hallituksen tiedotteen mukaan konetyypin jarruvarjokokeet käynnistyivät tänään toisena pääsiäispäivänä 17. huhtikuuta. Maan F-35-hävittäjät joutuvat operoimaan ankarissa talviolosuhteissa, joissa kitkakerroin tukikohtien kiitoteillä ja rullausalueilla saattaa olla pieni lumen ja jään takia. Lisäksi haittana ovat kovat tuulet ja huonot näkyvyydet. "Kyky lentää hävittäjällä vaihtelevissa sääoloissa on keskeistä operatiivisille kyvyillemme", sanoi valtiosihteeri Øystein Bø puolustusministeriöstä. Tällaisen lisäjärjestelmän liittäminen valmiiseen koneeseen on haastavaa. Jarruvarjo sijoitetaan ulkopuoliseen kotelointiin F-35-hävittäjän ylärunkoon sivuvakaajien väliin. Ilmeisesti se on onnistuttu suunnittelemaan sellaiseksi, että koneen stealth- eli häiveominaisuudet eivät heikkene. Lisäksi koneen rakenteisiin on tarvittu vahvistuksia, jotta ne kestävät jarruvarjon avautumisen aiheuttamat rasitukset. Mistään pienestä modifikaatiosta ei ole kyse. Jarruvarjon koelento-ohjelman ensimmäisessä vaiheessa selvitetään, miten kone käyttäytyy ilmassa koteloinnin asennuksen jälkeen. Sitten kokeillaan varjon käytön vaikutusta kuivalla ja märällä kiitotiellä jatkuvasti vaikeutuvissa olosuhteissa. Vaiheessa kaksi testataan jarruvarjoa jäisellä kiitotiellä. Norja on tilannut 52 F-35A-hävittäjää. Ensimmäinen niistä suunnitellaan lennettäväksi uuteen kotimaahansa marraskuussa 2017. Siinä on tuolloin jarruvarjo jo asennettuna. Norjan jarruvarjon koelennot tehdään Yhdysvalloissa. Ensin toimitaan Edvards Air Force Basessa Kaliforniassa. Vaiheessa kaksi siirrytään Eielson Air Force Baseen Alaskaan. Testit jatkuvat kevääseen 2018. Koelennoilla käytetään Lockheed-Martinin AF-2-koneyksilöä, joka on instrumentoitu nimenomaan testikäyttöön. Tähän asti jarruvarjon käyttöä on harjoiteltu simulaattorissa. Norjan lisäksi jarruvarjon lisäämisestä F-35-hävittäjään on kiinnostunut Hollanti. Mikäli Ilmavoimien Hornet-hävittäjät korvaavassa HX-hankkeessa päädyttäisiin F-35-koneisiin, Suomikin saattaisi olla kiinnostunut varjojärjestelmän hankinnasta. T.T. Lue lisää aiheesta Lentoposti.fi:stä:
|
|||