Norse leikkaa laivaston kokoa - vuokraa jopa neljä Boeing 787 Dreamlineria miehistöineen IndiGolle

Norse787_1Norse Atlantic Airways (Norse) on uudelleenarvioinut liiketoimintamalliaan ja leikkaa nykyistä 15 Boeing 787 Dreamliner -laajarunkokonelaivaston kokoa kolmella koneella pienentääkseen toimintansa riskejä. Norse palauttaa aiemmin ulosvuokraamansa 787-8 -koneet leasingyhtiölle ja vuokraa neljä 787-9 Dreamlineria Intiaan IndiGolle.

Transatlanttisia lentoja operoiva Norse on kehittänyt ACMI- ja tilauslentotoimintaansa (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) täydentämään omaa aikataulunmukaista operointiaan. Alunperin Norsen tavoitteena oli lentää itse omassa verkostossaan 15 koneen laivastolla vuonna 2025. Nyt koneita vuokrataan edelleen ulos, jonka lisäksi omassa kohdeverkostossa keskitytään tuottavimpien reittien operointiin. Kulukuuria haetaan myös siirtämällä yhtiön toimitiloja Etelä-Norjan Arendalista Latvian Riikaan.

Norse on jo aiemmin hakenut lisätuottoja vuokraamalla koneitaan sekä kapasiteettiaan Air Europalle, Neos:lle ja TUI:lle. Kolmen koneen ulosvuokrauksen osalta Norse kertoo saaneensa vuokratuottoa vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä 3,1 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Tilauslentotoiminnan osalta tuottoja saatiin 21,1 miljoonaa dollaria.

Vuoden 2024 viimeisen neljänneksen osalta Norse teki 35 miljoonan dollarin tappion ja koko vuoden osalta tappiota tuli noin 135 miljoonaa dollaria. Lisätuottojen haku toisaalta on siis tarpeen. Marraskuussa 2024 Norse ilmoittikin käyneensä keskusteluja jopa kuuden koneen vuokraamisesta suurelle lentoyhtiölle. Koneiden ulosvuokraus tuo tasaista tuottoa ja vähentää kysynnän kausivaihteluiden tuomaa riskiä.

Samalla Norse myös yhdenmukaistaa laivastoaan ja palauttaa kolme 787-8 Dreamlineria leasingyhtiölle. Ensimmäinen poistuu laivastosta helmikuussa ja kaksi muuta maaliskuun aikana. Muutoksen jälkeen Norsen supistettuun laivastoon jää 12 Boeing 787-9 Dreamlineria.

Helmikuun 2025 alussa Norse vahvisti aiemmin kerrotun wetlease-kumppanin olevan IndiGo, joka on Intian suurin ja yksi maailman suurimmista lentoyhtiöistä. IndiGo on hakeutumassa Intian sisäisiltä lennoilta maailmanlaajuisille markkinoille. Se tilasi huhtikuussa 2024 30 Airbus A350-900 -konetta ja varasi optiot 70 lisäkoneeseen. Ensimmäiset A350-koneet intialaisyhtiö vastaanottaa vuoden 2027 aikana.

Norsen ACMI-sopimus IndiGon kanssa jättää Norselle kesäaikataulukaudelle omaan käyttöönsä 11 Dreamlineria.  Norsen arvion mukaan sopimus tasapainottaa yhtiön tuottoja koko vuoden ajalle samalla mahdollistaen oman aikataulunmukaisen liikenteen toteuttamisen.

Ensimmäinen IndiGolle toimitettavan koneen vahvistettu wetlease-sopimus solmittiin 7. helmikuuta 2025. Ensimmmäinen kone aloittaa IndiGolla jo maaliskuussa. Kolmen lisäkoneen sopimuksesta yhtiö kertoi 26. helmikuuta ja ne aloittavat IndiGolla vuoden 2025 jälkimmäisellä puoliskolla. Sopimukset ovat kuuden kuukauden mittaisia, mutta niitä voidaan jatkaa jopa 18 kuukauden ajaksi riippuen viranomaishyväksynnöistä. Sopimus tuo Norselle tuloja vähintään 350 tunnista per kuukausi per vuokrakone.

Vuoden 2024 lopussa Norse työllisti 1121 henkilöä, joista lentävää henkilökuntaa oli 875. Loput 246 henkilöä oli teknistä henkilökuntaa ja toimistotyöntekijöitä.