Euroopan komissio pyrkii yhtenäistämään lentoasemien tarjoamia liikennemaksuja lentoyhtiöille. Finavia on selvittänyt asiaa kuluvana vuonna ja on käynnistämässä keskustelut lentoyhtiöden kanssa siitä, miten komission linjaus vaikuttaa yhtiön hinnoitteluun. Käytännössä hintoja pitänee nostaa. Finavian mukaan Helsinki-Vantaa on lentoyhtiöille Euroopan halvin hub-lentoasema. Lentoyhtiöiltä perityt liikennemaksut ovat halvimmasta päästä myös Euroopan verkostolentoasemien välisessä vertailussa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana (2005–2015) lentoasemapalveluiden hinnat Suomessa ovat reaalisesti alentuneet vuosittain 0,9 prosenttia. Edulliset hinnat mahdollistavat lentoliikenteen käytännössä minne päin Suomea tahansa. EU:n linjauksesta ensimmäisenä kertoneen YLE:n mukaan esimerkiksi Ivalo - Helsinki -välin lentävä matkustaja maksaa lentolippunsa hinnassa eri maksuja Finavialle keskimäärin 11,70 euroa. Berliinistä Suomeen lentävälle maksut ovat yli 15 euroa. Finavialla on käytössä niin sanottu eritelty hinnoittelumalli, jossa kotimaan lentoliikenteen hinnat ovat lentoyhtiöille kansainvälisten lentojen hintoja edullisempia. Yhtiön mukaan ero johtuu siitä, että matkustajakohtaiset kustannukset eroavat kotimaan ja kansainvälisten lentojen välillä merkittävästi. Kansainvälisten lentojen matkustajat tarvitsevat kotimaan matkustajia laajemman infrastruktuurin ja enemmän palveluja, kuten matkustaja-, asiakaspalvelu- ja matkatavarankäsittelyresursseja sekä passi- ja tullintarkastusresursseja. Eritellyllä hinnoittelulla Finavia toteuttaa sille lailla määrättyä erityistehtävää ilmailun edistämiseksi Suomessa ja tukee samalla harvaan asuttujen alueiden saavutettavuutta. Eritelty hinnoittelumalli on ollut yleinen koko Euroopassa. Viime vuosina Euroopan komissio on kuitenkin määrännyt muun muassa ruotsalaisen lentoasemaoperaattori Swedavian ja norjalaisen Avinorin yhtenäistämään lentoasemamaksunsa. Suomi on yksi viimeisistä maista Euroopassa, jossa eritelty hinnoittelumalli on käytössä. Euroopan komission pyrkimyksenä on yhtenäistää lentoasemien tarjoamia liikennemaksuja. Finavia aloittaa vuotuisessa hinnoitteluprosessissa keskustelut lentoyhtiöasiakkaidensa kanssa siitä, mitä vaikutuksia EU-komission tavoitteilla on Finavian hinnoitteluun tulevaisuudessa. Päätökset asiassa tehdään vuoden 2016 aikana. Suomen lentoasemapalveluiden ja -infrastruktuurin kehitys perustuu Finavian liiketoiminnan tuottoihin ja kannattavuuteen.
|
|||