Onnettomuustutkintakeskus antoi Tampere-Pirkkalan lentoasemalla 31. heinäkuuta 2019 tapahtuneessa lento-onnettomuudessa tutkinnan aikana havaitun onnettomuusuhan seurauksena turvallisuussuosituksen jo kesken tutkinnan. Suositus koskee Evektor-Aerotechnik EV97 Eurostar-tyyppistä ultrakevytlentokoneen sivuperäsintä ohjaavia polkimia. Lento-oppilas menehtyi yksinlennolla lentoonlähdön aikana sattuneessa onnettomuudessa Tampere-Pirkkalan lentoasemalla ilta-aikaan 31. heinäkuuta 2019. Lento-oppilas menetti Evektor-Aerotechnik EV-97 Eurostar (OH-U438) -koneen ohjattavuuden ja syöksyi pian nousun jälkeen takaisin kentän pintaan. Ultrakevyt ehti olla ilmassa vain noin puolen minuutin ajan ennen maahansyöksyä, joka tallentui videolle. OTKES ei yleensä tutki ultrakevyt-tai experimental-koneille sattuneita turmia. Tällä kertaa mukana on lentokoulutus, jonka takia päätös turvallisuustutkinnan käynnistämisestä tehtiin. Suoritetun tutkinnan perusteella lentokoneessa ei ollut teknistä vikaa. Konetyypissä on kahdet rinnakkaiset polkimet, jotka sijaitsevat hyvin lähellä toisiaan ja näin ohjaajalla on suuri erehtymisen vaara. Ohjaaja voi esimerkiksi erehdyksessä painaa oikealla jalallaan oikeanpuoleisen istumapaikan vasemmanpuolista sivuperäsinpoljinta vaikka hänen tarkoituksenaan on painaa vasemmanpuoleisen paikan oikeanpuoleista poljinta. OTKES suosittaa, että Tsekin tasavallan harrasteilmailuliitto (LAA CR) laatii Evektor-Aerotechnik EV97 Eurostar -tyyppisiä lentokoneita koskevan pakollisen määräyksen muutostyöstä, joka estää ohjaajaa tahattomasti käyttämästä viereisiä sivuperäsinpolkimia. Lue myös:
|
|||