Onnettomuustutkintakeskus julkisti alustavaa tutkintaa koskevan raportin 21. helmikuuta 2021 Venäjän ilmatilasta takaisin Helsinki-Vantaalle kääntyneen Japan Airlinesin lennon JL48 tapahtumista. Ohjaajien todettiin toimineen moottorin antaman värinäindikaation osalta järkevästi noudattaen hyvää turvallisuusajattelua. Japan Airlinesin lento JL48 nousi ilmaan Helsinki-Vantaan lentoasemalta 21. helmikuuta 2021 kello 18.21. Määränpää oli Tokion Hanedan lentoasema. Lennon aikana Boeingin 787-9 Dreamliner -koneen (JA867J) oikeanpuoleisesta General Electric GEnx-1B -moottorissa ilmeni värinää. Koneen päällikkö teki tunnin ja 20 minuutin lennon jälkeen päätöksen kääntyä takaisin Helsinki-Vantaalle. Edessä olisi ollut pitkä lento Venäjän ilmatilassa, ja määritellyillä varakentillä teknisen avun saaminen olisi vaikeaa, jos ongelma pahenisi. Värinäindikaation antanutta moottoria ei sammutettu vaan arvot olivat vielä sallituissa rajoissa. Ohjaajat toimivat vakiomenetelmien mukaisesti vähentämällä lentokorkeutta sekä lentonopeutta. Helsinkiin lähestymisen aikana molempien moottorien kaikki indikaatiot olivat normaalit. Lento laskeutui ongelmitta Helsinki-Vantaalle ongelmitta kello 22.02. Tapauksen seurauksena Keski-Uudenmaan pelastuslaitos sai tiedon ilmaliikenneonnettomuusvaarasta lennonjohdolta kello 21.15. Ensimmäiset pelastusyksiköt olivat kohteessa 21.26. Vaara purettiin kello 22.05. Pelastustoimia ei tarvittu. Japan Airlinesin Helsinki-Vantaalla toimiva linjahuolto-organisaatio tarkasti koneen. Puhaltimen siivestä oli irronnut pala pinnoitetta. Irronnut pala löytyi ohivirtauskanavasta taipuneena ja takertuneena puhaltimen ensimmäisen vaiheen staattorisiipeen Tämä aiheutti moottorissa epätasapainoa, jonka värinämittausanturit havaitsivat. Havaintojen seurauksena koneyksilö jäi huollettavaksi Helsinkiin ja se lennettiin takaisin Tokion Naritaan normaalilla lennonnumerolla 1. maaliskuuta 2021. Tuolloin Helsinki-Vantaalle ei lennetty lainkaan lentoa Hanedasta vaan huoltotoimien kohteeksi joutunut kone kotiutettiin. Vaaratilanteesta ei aiheutunut henkilövahinkoja, eikä pinnoitteen irtoamista lukuun ottamatta muita aineellisia vahinkoja. Miehistön ratkaisu lennon keskeyttämisestä oli OTKESin raportin mukaan lentoturvallisuuden kannalta etupainotteinen. Lue myös:
|
|||