Lentoliikenteen ja Finnairin kasvu Aasian suuntaan on nostanut erityisesti Japanin ja Kiinan Suomen Onnettomuustutkintakeskuksen erityiskohteiksi. Sen myötä Suomen ja Japanin onnettomuustutkintavirastot allekirjoittivat 9. lokakuuta sopimuksen yhteistoiminnan tiivistämisestä osapuolten välillä. Lentoturmatutkintojen osalta jo kansainväliset sopimukset velvoittavat eri osapuolet toimimaan yhteistyössä mutta toimintaa on kehitetty edelleen useilla kahdenvälisillä sopimuksilla. Onnettomuustutkintakeskuksen suurimmat yhteistyökumppanit Aasiassa ovat Japani ja Kiina mutta lentoliikenteen kasvun myötä yhteistyö on noussut tärkeäksi koko Aasian-alueen kanssa. Pisimpään vastaavaa laajennettua yhteistyö on harjoitettu Pohjoismaiden ja Kanadan kanssa. Suomen Onnettomuustutkintakeskus OTKES ja JapanTransport Safety Board (JTSB) aloittivat yhteistyöhankkeen kehittämisen jo helmikuussa 2018. Sopimus allekirjoitettiin 9. lokakuuta 2018. Sopimus on merkittävä ja se kattaa myös muutakin kuin onnettomuustutkintaa. Maiden välillä on merkittävästi lentoliikennettä eri kaupunkiparien väleillä. Lentoja operoivat Finnair ja Japan Airlines (JAL). ”Teemme yhteistyötä aiempaa enemmän mm. koulutusrintamalla ja haemme uutta oppia puolin ja toisin mm. erilaisista hyvistä käytännöistä. Olemme yhteyksissä muutoinkin kuin lento-onnettomuustapauksissa”, avaa OTKESin ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen uuden yhteistyösopimuksen tavoitteita. OTKESin ja JTSB:n välisen yhteistyön lisäksi toimivat yhteistyömallit on luotu luonnollisesti myös lentoyhtiöiden Finnairin ja Japan Airlinesin suuntaan. Kiinan osalta vastaava sopimus on työnalla mutta yhteydet maan onnettomuustutkijoihin ovat kunnossa jo nykyisin. Osapuolten välillä on tehty sopimuksia mm. maahanpääsyn osalta onnettomuustapauksiin liittyen. Vastaavia laajempia yhteistyösopimuksia on tehty mm. Pohjoismaiden, Kanadan, Singaporen ja luonnollisesti Venäjän onnettumuustutkintavirasto MAK:n kanssa, sillä lähes kaikki Aasian-liikenne lentää Venäjä kautta. Yhteistyö eri maiden onnettomuustutkijoiden osalta on tärkeää ja he kokoontuvatkin kolmen vuoden välein Singaporessa järjestettävässä konferenssissa. Sen aikaisissa tapaamisissa kehitetään vuorovaikutusta eri osapuolten välillä. Seuraavan kerran konferenssi järjestetään keväällä 2019, jolloin myös Suomen OTKESin tapaavat jälleen aasianmaiden onnnettomuustutkijoita.
|
|||