Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) käynnisti odotetusti turvallisuustutkinnan 13. tammikuuta 2020 Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa Finnairin matkustamohenkilökunnan jäsen putosi lentokoneen ovelta asematasolle. Tutkinnan arvioidaan kestävän puoli vuotta. Finnairin matkustamomiehistön jäsen putosi Helsinki-Vantaalla Airbus A320 -koneen takaovelta maahan maanantaina 13. tammikuuta Helsinki-Vantaalla. Pudotusta oven alareunasta maan tasolle on koneen painopisteasemasta riippuen 3,5 -3,7 metriä. "Lentokone oli lennon jälkeen pysäköitynä ulkoriviin. Matkustajat olivat poistuneet turvallisesti portaita pitkin bussiin. Porrasauto oli peruuttanut jonkin verran irti koneesta, mutta oli kuitenkin vielä hyvin lähellä lentokonetta", kertoo OTKESin tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta tilanteesta. "Takaovi suljettiin matkustajien poistuttua ja avattiin uudelleen pian sulkemisen jälkeen. Oven avannut matkustamohenkilökunnan jäsen putosi koneen ja portaiden välistä aukosta maahan ja loukkaantui", jatkaa Kotiranta. "Koneista putoamisia on ollut maailmalla aiemminkin mm. Air Francella. Nyt selvitetään käytössä olevia menetelmiä niin lentoyhtiössä kuin maahuolintayhtiössä. Samalla selvitetään myös onko Suomessa ollut vastaavia läheltä piti -tilanteita aiemminkin", avaa Kotiranta käynnistyvän turvallisuustutkinnan suuntaa Lentoposti.fi:lle. Alustavassa tutkinnassa OTKES selvitti tapahtuman perustiedot ja on niiden perusteella tehnyt päätöksen varsinaisen turvallisuustutkinnan käynnistämisestä. Sen odotetaan valmistuvan runsaan puolen vuoden kuluttua. Tutkintaryhmän johtajaksi on nimetty lennonjohtaja (eläk.) Lars Levo ja jäseniksi Finnairin liikennelentäjä (eläk.) Heikki Kasurinen sekä erikoistutkija Juho Posio. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Janne Kotiranta.
|
|||