Finnair pitää EU:n tänään julkaisemaa esitystä päästökaupan ulottamiseksi lentoliikenteeseen hyvänä lähtökohtana. Järjestelmä asettaa jossain määrin lentoyhtiöitä eriarvoiseen asemaan reittiverkoston rakenteesta riippuen.
- Päästökauppa on laskentaperiaatteiltaan oikeansuuntainen huomioidessaan polttoaineen kulutuksen suhteessa tuotettuun hyötyyn. Järjestelmän tulisi kuitenkin olla maailmanlaajuinen, jotta se ei vääristäisi eri maiden lentoyhtiöiden välistä kilpailua, Finnairin kansainvälisistä suhteista vastaava johtaja Kari Koli sanoo.
Finnairin tiedote
Impact on ticket prices
Assuming airlines fully pass on any extra costs to customers, by 2020 the price of a typical return flight within the EU could rise by between €1.8 and €9. Long-haul trips could increase by somewhat more depending on the exact journey length, due to their higher environmental impact.
EU:n tiedote