Helsinki-Malmin lentoaseman sulkemisen uhka on ajanut kentän toimijoita laatimaan vaihtoehtoisia suunnitelmia. Rajavartiolaitos on aiemmin ilmoittanut käynnistävänsä suunnitelmat muutosta Helsinki-Vantaalle. Nyt myös Patria Pilot Training aloittaa väistösuunnitelman laatimisen.
Patria Pilot Training valmistautuu Malmin lentoaseman mahdolliseen sulkemiseen omalla väistösuunnitelmallaan, jonka on määrä valmistua kuluvan vuoden loppuun mennessä. Muutto toiselle lentokentälle teettää työtä ja aiheuttaa monenlaista harmia. Malmin lentoaseman sulkeminen näyttää kuitenkin valitettavan väistämättömältä ja valtio on siirtämässä omat toimintonsa pois vuoteen 2016 mennessä.
Hallituksen maaliskuisessa kehysriihessä linjattiin seuraavasti: "Asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle."
”Tilanne on hyvin surullinen, sillä Helsinki-Malmin lentoasema on yksi vanhimpia toimivia lentokenttiä”, harmittelee Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja Mikko Paronen.
Aloitettavan selvitystyön aikana mahdollista uutta kotikenttää arvioidaan monelta eri kantilta. Lentoaseman lähikaupungilta vaaditaan houkuttelevuutta sekä työntekijöiden että asiakkaiden kannalta. Kuoreveden Hallissa olisi Patrian omaa toimintaa ja valmis lentokenttä sekä tyhjät kasarmit mutta sijainti ei vastaa toivottua. Jyväskylä on puolestaan jo melkoisen täynnä ilmavoimien koulutustoimintaa.
”Koulutustoiminnan siirtämisessä on omat vaikeutensa. Kalusto siirtyy helposti mutta myös henkilökunta on saatava houkuteltua mukaan. Se on yksi hankalimmista asioista. Puolisoilla on työpaikat ja on mahdollisesti ostettu myös asunto pääkaupunkiseudulta.”, kertoo Paronen mahdollisista tulevaisuuden haasteista.
”Olemme käyttäneet teoriakoulutuksessa useita ammattitaitoisia ulkopuolisia kouluttajia, jotka olisi myös muuton seurauksena houkuteltava uuteen paikkaan. Edessä saattaakin olla rekrytöinnin tarvetta”.
Vaihtoehtoisella lentokentällä on oltava myös riittävä infra halleineen ja lähestymislaitteineen. Valinnassa painavat myös muut läheiset lentokentät, joita tarvitaan lentokoulutusoperaatioihin. Omat vaikutuksensa on myös uuden kentän kustannustasolla, siirtokustannuksilla ja mahdollisilla saatavilla tukipaketeilla.
Lopulliseen päätökseen vaikuttaa myös mahdollinen lentokoulutusyhteistyö. Puolustusministeri Carl Haglund vastaanotti siviili- ja sotilasilmailun lentokoulutuksen yhteistyömahdollisuuksia käsittelevän työryhmän jatkoselvityksen keskiviikkona 11. kesäkuuta 2014. Työryhmän mukaan siviili- ja sotilaslentokoulutuksen yhdistämisestä saataisiin paras hyöty alkeis- ja peruskoulutusvaiheissa.
Patria Pilot Trainingin nykyinen kotikenttä Helsinki-Malmilla täyttäisi useimmat asetetut kriteerit erittäin hyvin. Sijainti ja kulkuyhteydet ovat erinomaiset myös asiakkaiden houkuttelemiseksi.
Nykyiset modernit tilat Helsinki-Malmilla on rakennettu Finavialta vuokratulle maalle ja sen osalta keskustelut ovat käynnissä Finavian kanssa. Yhden katon alla sijaitsevat toimistot, luokat, lennonharjoituslaitteet, huoltohalli ja lentokoneet.
Lue myös: