Pohjois-Euroopan FRA-ilmatila saa kiitosta Lähi-idästä

Taivas_1Euroopan suurin vapaan reitityksen (FRA) ilmatila saa kiitosta jo mm. Lähi-idän lentoyhtiöjätti Emiratesilta. Hankkeen vetäjänä on toiminut kotimainen Finavia. Nykyiset FRA-hankkeet ovat osoitus siitä, miten ilmatiloja rakennetaan toiminnallisuuden pohjalta eikä enää ainoastaan kansallisista lähtökohdista.

Marraskuussa 2015 käyttöönotettu FRA-ilmatila mahdollistaa esimerkiksi Yhdysvalloista Lähi-itään matkaavalle lennolle vapaan suoran reitin Norjan, Ruotsin, Suomen ja Viron kautta Venäjän ilmatilaan.

Emirates-lentoyhtiön päivittäiset lennot Dubain ja Yhdysvaltojen välillä etenevät nyt Suomenkin ilmatilassa entistä suoraviivaisemmin koordinaattipisteestä toiseen.  Aiemmin lentojen piti lentää määrättyjen lentoreittien mukaisesti. Nyt lennetään mahdollisimman suoraan ilmatilan rajalta toiselle.

Pohjois-Euroopan NEFAB -ilmatilanlohkossa (Functional Airspace Block) käyttöönotetun Free Route Airspacen odotetaan lyhentävän lentomatkoja 10-60 sekuntia. Vapaa reititys on ollut Suomen alueella lentoyhtiöiden käytettävissä yöaikaan joulukuusta 2012 lähtien.

Finavia_Raine_Luojus_2"Norjan, Suomen, Viron ja Latvian sekä Ruotsin ja Tanskan yhteishankkeena toteutetun vapaan reitityksen ilmatila vie kohti yhtenäistä Euroopan ilmatilaa (Single European Sky eli SES). Sen tavoitteena on parantaa ilmatilan turvallisuutta ja tehokkuutta sekä vähentää viiveitä, kustannuksia ja päästöjä", sanoo Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Raine Luojus.

Ilmatilanhallinnan hankkeilla saadaan lentoyhtiöille suuret ajalliset säästöt sekä pienempi polttoaineen kulutus. Myös ympäristöä kuormittavat CO2-päästöt pysyvät kurissa vaikka lentoliikenne kasvaa.

"Ilmatiloja rakennetaan toiminnallisuuden pohjalta eikä enää kansallisista lähtökohdista käsin", Luojus huomauttaa.

Vapaan reitityksen ilmatilan luominen on vaatinut eri maiden lennonvarmistuspalveluista vastaavien yhtiöiden sekä valtioiden ja viranomaisten tiivistä yhteistyötä. Lisäksi muun muassa Finavia joutui päivittämään laitteistojaan ja kouluttamaan henkilöstöään. Lentoyhtiöille hankkeen toteuttaminen ei ole aiheuttanut kustannuksia.

Tulevien vuosien aikana Free Route Airspacen on määrä yhdistää ilmatila NEFAB:ssa, Ruotsin ja Tanskan FABeissa Englannin ja Irlannin FABeissa sekä Islannissa. Tuolloin FRA- ilmatila ulottuisi jo Venäjän rajalta Kanadan rajalle.  

Lue myös:

Artikkeli: Ilmatilanhallinnan hankkeilla miljoonasäästöt lentoyhtiöille