Monikansallinen Arctic Challenge Excercise 2015 -harjoitus on täydessä vauhdissa. Ensimmäisten päivien lentokierrokset ovat toteutuneet suunnitellusti. Parhaimmillaan ilmassa on ollut jopa 90 konetta yhteisoperaatiossa. Kyseessä on Ilmavoimien vuoden tärkeimpiin kuuluva lentoharjoitus. Kaikkiaan mukana on yhdeksän maata ja yli 100 konetta. Norjan, Suomen ja Ruotsin isännöimään ja suunnittelemaan harjoitukseen on rakennettu monimutkainen skenaario eli harjoitusasetelma, jossa ilmaoperaatioita toteutetaan YK:n mandaattiin perustuvassa kuvitteellisessa kriisinhallintaoperaatiossa. Koneiden roolit ja tehtävät vaihtelevat hyökkääjästä puolustajaan. Välillä toimitaan ilmasta-maahan roolissa ja välillä taistellaan ilmaherruudesta. Monimutkaiset skenaariot ja monipuoliset harjoitteet ovat korvaamattomia hävittäjälentäjien ammattitaidolle. "Tutkitusti jo kymmenen haastavaa harjoituslentoa nostaa merkittävästi ohjaajan taitotasoa. Tällaisten harjoituslentojen toteuttamiseen ei ole muuta keinoa kuin isot lentoharjoitukset", kertoo Suomen harjoitusosaston johtaja eversti Jukka Ahlberg. Isot kansainväliset lentoharjoitukset mahdollistavat myös oman suorituskyvyn vertaamisen muihin. On mentävä muiden maiden mukaan lentämään, sillä mittarien löytäminen on muutoin mahdotonta. "Lennontaltiointijärjestelmät ovat lahjomattomia. Tiedot tallentuvat digitaalisesti ja jokaista suoritusta voidaan seurata sekunnin murto-osan tarkkuudella", eversti Ahlberg kertoo. Harjoituksen jälkeen konkreettiseksi mittaustulokseksi jäävät tilastot, joista voidaan päätellä paljonkin Suomen ilmapuolustuksen kyvystä. "Jo 2013 oli selvää, että tätä perinnettä tullaan jatkamaan. Osallistujamaita on tänä vuonna järjestävien maiden lisäksi kuusi maata sekä NATO. Eivät ne osallistuisi, jos tämä ei olisi hyvä harjoitus", kertoo eversti Ahlberg. Kustannustehokkaasti omista tukikohdista Arctic Challenge -tapahtuman tavoitteena on harjoitella monikansallisten ilmaoperaatioiden suunnittelua ja toteutusta sekä kehittää kansainvälistä yhteistoimintakykyä. Odotukset harjoitustavoitteiden täyttymisen osalta ovat korkealla. "Tämän kaltaiseen suureen harjoitukseen osallistuminen antaa hyvät valmiudet osallistua kansainvälisiin ilmaoperaatioihin esimerkiksi kriisinhallintaoperaatioissa. Lisäksi se kehittää kykyä hoitaa lakisääteistä ykköstehtäväämme, eli Suomen puolustusta", eversti Ahlberg listaa harjoituksen hyötyjä. Osallistujamaiden hävittäjäohjaajat pääsevät harjoittelemaan kansallisia suorituskykyjä, taktista osaamista sekä yhteistyön eri muotoja laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Myös johtokeskusten ja lentotekniikan henkilöstö harjoittelee kansainvälisessä ympäristössä. "Harjoitus mahdollistaa monikansallisen verkostoitumisen nuorimpienkin taistelunjohtajien, mekaanikkojen ja ohjaajien kesken. Lisäksi harjoitusta voidaan hyödyntää myös muun ilmavoimien koulutuksen kannalta. Esimerkiksi Ilmasotakoulun lentoteknisen kurssin aliupseerioppilaat ovat täällä parhaillaan käyttöhuoltoharjoituksessa", eversti Ahlberg lisää. ACE15-harjoitukseen osallistumisesta on kansainvälisen verkostoitumisen lisäksi muutakin etua. "Tämän kokoiseen harjoitukseen osallistuminen olisi vaatinut matkustamista esimerkiksi Portugaliin ja Espanjaan, jos pohjoismaista vaihtoehtoa ei olisi ollut olemassa. Silloin harjoituskustannukset olisivat olleet ihan eri luokkaa", eversti Ahlberg kertoo. "Suomen osalta harjoitus toteutetaan pääosin Rovaniemeltä virkatyönä. Se ei siis juurikaan poikkea päivittäisestä toiminnastamme. Lisäksi säästämme kaluston siirroissa." Suomesta harjoitukseen osallistuu 16 McDonnell Douglas F/A-18 Hornetia, joista neljä tukeutuu Bodøn tukikohtaan Norjassa. Lisäksi Suomen ilmavoimien henkilöstöä osallistuu harjoitukseen Rovaniemellä, Bodøssä ja Ørlannissä. Norja, Suomi ja Ruotsi järjestävät Arctic Challenge Exercise 15 (ACE15) -lentotoimintaharjoituksen 22. toukokuuta – 5. kesäkuuta. Järjestävien maiden lisäksi harjoitukseen osallistuvat Alankomaat, Britannia, Ranska, Saksa, Sveitsi, Yhdysvallat ja NATO. Harjoituksen varsinaiset lentopäivät ovat 25.–29. toukokuuta sekä 1.–4. kesäkuuta. Päivittäin lennetään kahdesta neljään kierrosta kello 9.-21.välisenä aikana. Harjoituksen johtajana toimii prikaatikenraali Jan Ove Rygg Norjan Ilmavoimista. Harjoituksen apulaiskomentajina toimivat Lapin lennoston komentaja eversti Jukka Ahlberg ja Ruotsin Ilmavoimien Norrbotten Wing F21:n komentaja eversti Carl-Johan Edström. Ilmavoimat kertoo harjoituksen etenemisestä Facebookissa: ACE 15 Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja ACE 15 -harjoituksesta:
|
|||