(päivittynyt 20.00) Tampere-Pirkkalan lentoasemalla (EFTP) koettiin tiistaina illansuussa hälytystilanne. Malagasta Pirkkalaan matkalla olleessa Small Planet Airlinesin koneessa arvioitiin olevan meneillään kaappaustilanne. Ainakin Ranskan ja Suomen hävittäjät saattoivat matkustajakonetta ilmassa. Kaappauksesta ei kuitenkaan ollut kyse. Small Planet Airlines Germanyn lennolla LLX5288 ollut liettualaisen Small Planet Airlines -yhtiön Airbus A320 -kone (LY-SPG) laskeutui lopulta normaalisti ja kaappaustilanne todettiin väärinkäsitykseksi. Mukana oli 149 matkustajaa ja kuuden hengen miehistö. Otsikkokuvassa kyseinen kone on kuvattuna Pirkkalassa viikko sitten. Maastrichtin aluelennonjohto oli ottanut yhteyttä Small Planet Airlines -lentoyhtiöön kello 15.32 ja kertonut mahdollisesta käynnissä olevasta kaappauksesta reitillä olevassa koneessa. STT:n mukaan hälytys annettiin Airbusin ollessa Hollannin ilmatilassa. Lennonjohtajat käynnistivät normaalit hätätilannetoimenpiteet ja päivystyshävittäjät lähetettiin tarkastamaan Airbusin tilanne. Matkustajakoneen miehistö oli kuitenkin antanut hävittäjäohjaajalle visuaalisen signaalin siitä, että kaikki on kunnossa. Iltalehden julkaiseman kuvan perusteella Ranskan ilmavoimien Dassault Rafale -hävittäjä saattoi jossain vaiheessa Airbusia. Mediassa haastateltujen matkustajien mukaan Rafale olisi ollut siivellä jo Ranskan ilmatilassa. Maa on mukana myös Baltian maiden ilmapuolustuksesta vastaavasta Baltic Air Policing -operaatiossa, mutta tällä hetkellä Mirage 2000 -koneiden pitäisi olla vastuussa päivystyksestä. FlightRadar24:n tallenteen mukaan Airbus pudotti korkeutta Tukholman kohdalla lentopinnalta 370 pinnalle 200 jo 50 minuuttia ennen laskeutumista. Tämä viittaa siihen, että kone olisi pystynyt lennon tässä vaiheessa saamaan lennonjohdolta radiolla korkeusporrastusohjeita. Iltalehden videon perusteella Small Planetin siivellä lensi loppumatkan Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18C -monitoimihävittäjä. Iltalehden kuvakaappauksen perusteella QRA-päivystyskoneessa (Quick Reaction Alert) oli aseistuksena lämpöhakuisia AIM-9 Sidewinder ja tutkahakuisia AIM-120 AMRAAM -ohjuksia. Ilmavoimat kertoi illalla tehneensä poliisin virka-apupyynnön mukaisesti tunnistuslennon kahdella Hornet-hävittäjällä. Ne saavuttivat Airbusin Suomen ilmatilassa. Sen jälkeen kone saatettiin laskuun Tampere-Pirkkalan lentoasemalle. Tilanteeseen liittyi yliäänilentotoimintaa ja siitä aiheutuva ylisoonisia hävittäjiä seuraavan paineaallon aiheuttama pamaus Pohjanmaalla. Radioyhteyden menettäneen koneen saattaminen on toimintaa, jota eri maiden ilmavoimissa harjoitellaan jatkuvasti. Yllä ja alla olevissa kuvissa suomalainen F/A-18C saattaa harjoituksessa ilman radioyhteyttä lentävää Liettuan ilmavoimien Alenia C-27J Spartan -kuljetuskonetta monikansallisessa Baltic Region Training Eventissä. FlightRadar24:n reittitallenteen mukaan Airbus lensi Uudenkaupungin seudulla kolme kierrosta odotuskuviossa ennen laskeutumista kello 18.03 myötätuuleen Pirkkalan kiitotielle 06. Lentoasemalle johtavat tiet oli suljettu ja paikalla oli runsaasti poliiseja, kertoivat useat mediat. Aamulehden mukaan viranomaisten ajoneuvoja oli paikalla kymmeniä. Sisä-Suomen poliisin tiedotteen mukaan se varautui tiistai-iltana mahdolliseen vaaratilanteeseen: "Hälytys perustui häiriöön, jonka mukaan koneessa olisi ollut mahdollisesti kaappaustilanne. Häiriön syystä ei voida kertoa tarkemmin, koska kyseistä mekanismia voidaan käyttää oikeassakin vaaratilanteessa." Kukaan ei ollut missään vaiheessa vaarassa. Tampere-Pirkkalan-lentoasema avattiin liikenteelle illemmalla ja Small Planetin Airbuskin pääsi lähtemään paluulennolle. Syytä syntyneeseen väärinkäsitykseen ei ole kerrottu. Mediatietojen mukaan tilanne selvisi kun koneeseen saatiin yhteys Pirkkalaan laskun jälkeen. Tämä voisi viitata tilapäiseen radiohäiriöön, jolloin koneeseen ei olisi saatu puheyhteyttä ilmassa. Radiohäiriötilanteissa ilma-aluksilla on mahdollisuus kertoa tilanteesta toisiotutkavastaajan eli transponderin nelinumeroisella koodilla. Normaalisti tätä tunnusta käytetään ilma-alusten yksilöimiseen lennonjohdon SSR-toisiotutkille (Secondary Surveillance Radar). T.T.
|
|||