Sisä-Suomen poliisi on päättänyt Small Planet Airlinesin kaappausepäilyn johdosta käynnistetyn esiselvityksen. Saatujen tietojen perusteella on pääteltävissä, että koneen kaappausta ilmaiseva koodi on lähtenyt koneesta sen ollessa Ranskan ilmatilassa. Hävittäjät saattoivat Airbusia Ranskassa ja Suomessa. Tampere-Pirkkalassa oli suuri poliisioperaatio. Small Planet Airlines Germanyn lennolla LLX5288 Malagasta Tampere-Pirkkalaan 25. lokakuuta ollut liettualaisen Small Planet Airlines -yhtiön Airbus A320 -kone (LY-SPG) laskeutui lopulta normaalisti ja kaappaustilanne todettiin väärinkäsitykseksi. Mukana oli 149 matkustajaa ja kuuden hengen miehistö. Kaappauskoodin lähtemisen syy ei ole selvinnyt. Poliisin mukaan Ranskan ilmailuviranomaiset tekevät siltä osin jatkotutkinnan, mikäli se on tarpeellista. Koneeseen on kaappauskoodin jälkeen oltu radioyhteydessä sekä lennonjohdosta että tunnistuslennon suorittaneesta ranskalaisesta Dassault Rafale -hävittäjästä. Koneesta saatujen tietojen perusteella sen sallittiin jatkaa matkaa määränpäähänsä Tampereelle. Kone on ennen Suomen saapumista ollut normaalisti yhteydessä matkan varrella olleisiin lennonjohtoihin. Suomen ilmatilaan tullessaan kone on ollut yhteydessä lennonjohtoon ja tunnistuslennolle lähetettyihin kahteen McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjään. Poliisin, Ilmavoimien ja lennonjohdon toiminta Suomessa perustui voimassa oleviin ohjeisiin. Ilmavoimat antoi poliisille lainmukaista virka-apua. Toiminnasta ei ole aiheutunut vaaraa matkustajille eikä sivullisille. Radiohäiriötilanteissa ilma-aluksilla on mahdollisuus kertoa tilanteesta toisiotutkavastaajan eli transponderin nelinumeroisella koodilla. Normaalisti tätä tunnusta käytetään ilma-alusten yksilöimiseen lennonjohdon SSR-toisiotutkille (Secondary Surveillance Radar). T.T. Lue myös:
|
|||