Tuhannes ATR-sarjan potkuriturbiinikone luovutettiin torstaina tilaajalleen. Kone oli ATR 72-600. Sen vastaanotti Iberia Regionalin väreissä lentävä espanjalainen syöttöliikenneyhtiö Air Nostrum. ATR-koneiden suosio on kasvanut samaa vauhtia lentopetrolin hinnannousun kanssa. Tosin välillä näytti siltä, että suihkumoottoroidut ja nopeat RegionalJetit valtaavat syöttöliikennemarkkinat. Rajusti kohonneet polttoaineen hinnat ovat saaneet lentoyhtiöt vuoden 2005 jälkeen palaamaan taloudellisten potkuriturbiinikoneiden pariin. Niiden hitaampi nopeus ei juuri haittaa lyhyillä reiteillä. Miltei puolet ATR:n nykyisistä 1200 tilauksesta onkin kirjattu vuoden 2005 jälkeen. Avions de Transport Régional eli ATR perustettiin 1981. Mukana olivat ranskalainen Aérospatiale ja italialainen Aeritalia. Koneiden loppukokoonpano tapahtuu Ranskan Toulousessa samalla alueella, jolla sijaitsevat Airbusin tehtaat. ATR 42 -koneen ensilento tapahtui 1984. Suurempi ATR 72 nousi siivilleen 1988. Sen ensimmäinen käyttäjä oli Finnairin tytäryhtiö Karair. Nyt "Atraimilla" Suomessa lentää Flybe Nordic. Tällä hetkellä jo toimitettujen sekä tilauskirjassa olevien koneiden yhteismäärä on siis jo 1200. Koneilla lentää 181 operaattoria 91 maassa. "Atraimet" ovat keränneet yhteensä jo yli 21 000 000 lentotuntia.
|
|||