Qantas uudistaa Airbus A380-800 -koneidensa matkustamot vastatakseen asiakkaiden vaatimuksiin aiempaa paremmista matkustamoista kaukolennoilla. Miljoonahankkeessa keskitytään erityisesti jättikoneen ylempään kerrokseen ja premium-luokan matkailuun. Suurimmat rakenteelliset muutoksen Qantasin A380-laivasto kokee ylätasolla, josta poistetaan 30 turistiluokan istuinta. Tilan tehokkuutta parannetaan myös siirtämällä miehistön tiloja uusiin paikkoihin. Tämä mahdollistaa kuuden uuden liikemiesluokan ja 35 premium economy -luokan istuimen asentamisen ylätasolle. Tehtävä muutos tuo matkustamoihin kuitenkin vain yhden lisäpaikan mutta lisää premium-luokkien istuimien määrä koneessa 27 prosentilla. "Asiakkaat rakastavat A380-koneita. Uudistus on merkittävä investointi, joka nostaa matkustajaistuimet uudelle tasolle. Premium economy- ja liikemiesluokan matkustuksen kysyntä on kasvussa A380-reiteillämme. Odotamme lisäistuinten kasvattavan kysyntää entisestään", sanoi Qantasin toimitusjohtaja Alan Joyce. Liikemiesluokan nykyiset Skybed-istuimet vaihdetaan Qantasin käyttämiin ns. mini First class -istuimiin, jotka mahdollistavat suoran pääsyn koneen käytäville kaikilta paikoilta. Premium economy -luokkaan asennetaan uudet 10 prosenttia leveämmät istuimet 2-3-2 konfiguraatioon. Ylätason matkustajaloungen muutokset tuovat lisätilaa ensimmäisen- ja liikemiesluokan asiakkalaille ruokailua ja rentoumista ajatellen. Ensimmäinen luokka säilyy vanhalla paikallaan alatasolla. Jokainen matkustajapaikka kuitenkin uudistetaan kokonaan ja luvassa on aiempaa suurempi HD-näyttökin. Turistiluokkaan tuodaan uudet isuinpehmusteet ja paranneltu IFE-viihdejärjestelmä. Matkustusmukavuutta paremmissa matkustusluokissa parannetaan myös kehon mukaan muotoutuvilla tyynyillä ja patjoilla. Muutostöiden jälkeen Qantasin A380-koneissa on edelleen 14 ensimmäisen luokan matkustajaistuinta, liikemiesluokan istuinmäärä kasvaa kuudella nostaen määrän 70:een, premium economy -luokkaan tulee 25 lisäistuinta nostaen määrän 60 istuimeen. Turistiluokan paikkamäärä putoaa kolmella kymmenellä 341 istuimeen. Kokonaispaikkamäärä kasvaa yhdella matkustajaistuimella 485 paikkaiseksi. Qantasin A380-koneiden ylätason etuosassa on lounge-tila, jota seuraa keskiosaan saakka jatkuva liikemiesluokka. Premium economy -luokka síjaitsee ylätason takaosassa. Päätason etuosa on varattu ensimmäiselle luokalle ja loppu on turistiluokkaa. Matkustamouudistuksen lisäksi australialaisyhtiö jatkaa myös selvitystyötä nopeiden wifi-yhteyksien tarjoamiseksi koneissaan. Yhtiö aloitti koekäyttöjakson A380-koneissaan vuonna 2012 mutta yhteysnopeudet jäivät hitaiksi valtamerten ja muiden kaukaisten alueiden yllä. Qantas suunnittelee keskittävänsä A380-koneitaan aiempaa enemmän lennoille Aasian kohteisiin. Lisäkapasiteettia vapautuu, kun Melbourne-Lontoo -reitti siirtyy 787 Dreamlinerin liikennöintiin. Nyt uudistettavat koneet on toimitettu Qantasille vuosien 2008-2011 aikana. Ensimmäisen A380-koneen muutostöiden odotetaan alkavan vuoden 2019 toisella vuosineljänneksellä. Muutostöiden alkaessa koneiden keski-ikä lähestyy kymmentä vuotta. Kaikkien kahdentoista koneen matkustamouudistusten on määrä olla valmiina vuoden 2020 loppuun mennessä. Työn suunnittelusta vastaa koneiden valmistaja Airbus. Lue myös:
|
|||