(Päivittynyt klo 21.21) Martin-Bakerin heittoistuimista havaittu tekninen ongelma on vaikuttanut eri hävittäjätyyppien käyttöön maailmalla. Ainakin RAF, Luftwaffe, US Navy ja USAF ovat keskeyttäneet ns. ei-välttämättömiä lentoja eri hävittäjätyypeillä. Heittoistuinvalmistaja Martin-Baker on tiedottanut mahdollisista ongelmista asiakkaitaan. Tilannetta seurataan myös Suomen Puolustusvoimissa, mutta ainakaan toistaiseksi asialla ei ole ollut vaikutuksia Suomen ilmavoimien operaatioihin. Englannin kuninkaalliset ilmavoimat RAF ilmoitti jo 22. heinäkuuta keskeyttäneensä ei-välttämättömät lennot Eurofighter Typhoon-hävittäjillä sekä Hawk-suihkuharjoituskoneilla tilapäisenä toimena lentoturvallisuuden varmistamiseksi. Myös Luftwaffe rajoitti lentoja Eurofighter Typhooneilla ja Panavia Tornadoilla. US Navy puolestaan ilmoitti 26. heinäkuuta mahdollisista heittoistuinongelmista, jotka koskisivat F/A-18C/D Hornet-, F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler -hävittäjiä sekä T-45 Goshawk ja F-5 Tiger II -suihkuharjoituskoneita. Myös Yhdysvaltain ilmavoimat USAF on keskeyttänyt asian seurauksena lennot F-35-hävittäjillä sekä T-38 Talon -suihkuharjoituskoneilla. Hävittäjät ja suihkuharjoituskoneet tarkastetaan valmistajan ohjeiden mukaan ennen seuraavia lentoja ja tarvittaessa vaihdetaan osia. Lentoturvallisuus on numero yksi myös eri maiden ilmavoimissa eikä lentäjiä saateta tarpeettomaan vaaraan. Heittoistuinhaasteet eivät ole kuitenkaan vaikuttaneet ns. operatiiviseen lentotoimintaan. Suomen ilmavoimat vahvisti Lentoposti.fi:lle, että julkisuudessa esillä olleet tapaukset liittyvät heittoistuinten ns. Cartridge Actuated Devices (CAD) -räjähdepatruunoiden tuotantoprosessin muutokseen. Heittoistuinvalmistaja Martin-Baker on tiedottanut havainnoista käyttäjille. Lentomiehistön vetäessä heittoistuimen laukaisukahvasta käynnistää CADien toiminta tapahtumasarjan, jonka seurauksena miehistö poistuu turvallisesti lentokoneesta ja laskuvarjo avautuu. CADien pitää toimia oikea-aikaisesti tietyllä viiveellä heittoistuinhypyn onnistumiseksi. US Navyn mukaan kyseiset CAD-ongelmat liittyvät tietyn valmistuserän osiin ja se aloitti uusien osien toimitukset tukikohtiin jo 24 heinäkuuta. Suomen Puolustusvoimat noudattaa Martin-Bakerin julkaisemaa tiedotetta, missä ei suositella jatkotoimia. Asialla ei siten ole vaikutusta Suomen Ilmavoimien lentotoimintaan. Ilmavoimat täsmensi Lentoposti.fi:lle, että Suomen Puolustusvoimat seuraa tilannetta kuitenkin tarkasti yhdessä heittoistuinvalmistajan ja Hornet-kaluston pääkäyttäjän US Navyn kanssa. Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjissä on Martin-Baker Mk.14-heittoistuimet ja Hawkeissa Martin-Baker Mk.10 -heittoistuimet. Molemmat mallit ovat ns.nolla-nolla -istuimia eli niillä voi pelastautua maassa paikallaan olevasta lentokoneesta. Heittoistuin mahdollistaa turvallisen poistumisen ja Martin-Baker on maailman johtava heittoistuinvalmistaja. Sen valmistamat heittoistuimet ovat pelastaneet tähän mennessä jo 7677 lentäjän hengen. Suomen Ilmavoimissa on hypätty heittoistuimella vuodesta 1958 alkaen yhteensä 26 kertaa 21 eri lento-onnettomuuden yhteydessä. Vain yhdessä tapauksessa heittoistuinhypyn suorittanut henkilö on saanut surmansa. MH Päivitys kello 21.21: Lisätty tieto USAF:n F-35 lentojen keskeytyksestä
|
|||