Rajavartiolaitoksen uusi MRCC Turku -johtokeskus tehostaa meripelastusta Hangosta Tornioon mukaan lukien Ahvenanmaan saaristo. Sisäministeri Päivi Räsänen tutustui 3. kesäkuuta Länsi-Suomen merivartiostoon ja seurasi merellä Super Puma -helikopterin pelastusnäytöstä. Kolme veteen joutunutta henkilöä vinssattiin kopteriin. Sitten heidät laskettiin vartiolaiva Uiskon takakannelle. Rakenteilla olevassa uudessa vartiolaivassa on helikopterikansi, joten vinssauksiin ei ole tarvetta. Vanhat Super Pumat uudistetaan. Ministeri Räsänen totesi vierailullaan Rajavartiolaitoksen merellisen suorituskyvyn paranevan säästöohjelmasta huolimatta. Moderni meripelastusjohtokeskus, uuden sukupolven rakenteilla oleva ulkovartiolaiva sekä nykyaikaiset partioveneet tuovat oman osansa. Lisäksi vuonna 2015 toimitetaan Super Pumien uusinta sukupolvea edustavat kaksi Eurocopter AS332L1e -kopteria. Niiden tukikohdaksi tulee Helsinki-Malmi. Kolmelle Turun tukikohdan vanhemmalle Super Puma -meripelastushelikopterille tehdään käyttöikää jatkava Midlife Update -modifikaatio. Ministeri vieraili Turussa uudessa Auriga Port Centerissä, jossa toimii merellisten toimijoiden keskittymä. Rakennuksessa ovat mm. Länsi-Suomen merivartioston esikunta, Meripelastusjohtokeskus MRCC Turku (Maritime Rescue Co-ordination Centre) ja VTS Turku -meriliikennekeskus (Vessel Traffic Service). Lisäksi rakennuksessa toimii Turun Satama, Liikenneturvallisuusvirasto sekä Aboa Mare -merenkulun oppilaitos. Sijainti saman katon alla tehostaa merellisten toimijoiden yhteistyötä ja tiedonvaihtoa. "Länsi-Suomen merivartioston uuden MRCC-johtokeskuksen valvontasalissa on kaikki rajaturvallisuuden, meripelastuksen ja kansainvälisen yhteistyön hoitamisen kannalta tärkeät toiminnot samassa tilassa. Johtokeskus toimii ympäri vuorokauden.Tämä parantaa suur- ja monialaonnettomuuksien johtamista ja nopeuttaa toimenpiteiden käynnistämistä", vakuutti ministeri Räsänen. MRCC kykenee normaalitilanteessa johtamaan kahden ilma-aluksen toimintaa kohdealueella. Jos tarvetta on enemmän, avataan uusi työpiste lentotominnan johtamiseen. Sen miehittää useimmiten lentäjätaustaa omaava henkilö. Uuden sukupolven vielä nimeämätön ulkovartiolaiva valmistuu Rajavartiolaitoksen käyttöön Rauman telakalta tämän vuoden lopulla. Sen uutuuksia ovat mm. keulan helikopterikansi sekä Cassidianin TRS-3D-monitoimitutka ilma- ja merivalvontaan. Monikäyttöinen laiva tehostaa meripelastusta, rajavalvontaa merellä ja öljypäästöjen torjuntaa. Uudella aluksella voi kustannustehokkaasti avustaa useiden eri viranomaisten toiminnan tarpeita. Suomalainen mm. Poliisin, Tullin, Rajan ja Ympäristökeskus SYKE:n tiivis viranomaisyhteistyö on kansainvälisesti tarkastellen harvinaista. Rajavartiolaitos saa vuonna 2015 käyttöönsä kaksi uutta keskiraskasta Eurocopter AS332L1e Super Puma -meripelastushelikopteria. Malmille sijoitettavia, erittäin sääkelpoisia ja tehokkailla valvontavälineillä varustettuja koneita käytetään koko merialueella. Rajavartiolaitos myös modifioi Turkuun tukeutuvat kolme vuosina 1988 - 1992 käyttöönotettua Super Puma -helikopteria 2019 mennessä. Koptereiden käyttöikä jatkuu näin 15 - 20 vuodella ja niiden suorituskyky vastaa uusia koneita. Päivitysten kokonaisarvo on noin 33 miljoonaa euroa. Kopterien modifikaation teknisestä toteuttajasta ei vielä maanantaina kerrottu, koska sopimus allekirjoitetaan vasta ensi viikolla. Kopterien uudistaminen on taloudellisesti järkevää. Käytännössä yhden uuden hinnalla saadaan kolme nykystandardiin modifioitua meripelastushelikopteria. Samaten Rajavartiolaitoksen ilma-aluskorjaamoiden yhdistäminen on vasta valmisteilla eikä siitä annettu tarkempaa tietoa. Nyt Helsinki-Malmilla ja Turussa sijaitsevat korjaamot ovat keskittyneet aiemmin kumpikin omaan kopterityyppiinsä (AB412 ja AS322). Kun uudet Super Pumat tulevat Malmillekin ja kopterityyppien määrä vähenee kolmesta kahteen, huoltotoiminta kannattaa keskittää. Vaihtoehtoja ovat aiemmat Turku ja Malmi sekä kokonaan uutena myös Helsinki-Vantaa. Selvitys tehdään kuluvan vuoden aikana. ++
Lue myös:
|
|||