Rajavartiolaitoksen AgustaWestland AW119 Ke Koala -helikopteri joutui laserhäirinnän kohteeksi illalla 19. helmikuuta. Laserhäirintä tapahtui Hyvinkäällä, kun helikopteri oli koululennolla. Rajavartiolaitos tekee tapauksesta rikosilmoituksen. Kyseessä on vuoden 2021 toinen Rajavartiolaitoksen ilma-alusta kohtaan suunnattu laserhäirintä. Rajavartiolaitoksen AgustaWestland AW119 Ke Koala -helikopteri ja sen miehistö oli perjantai-iltana 19. helmikuuta suorittamassa NVG-yökoululentoa (Night Vision Goggles) Hyvinkään lentopaikalla. Laserhäirintä tapahtui lentopaikan läheisyydessä. Miehistö joutui keskeyttämään lentotehtävän ja palaamaan takaisin Helsinki-Vantaan tukikohtaan. Edellisen kerran Rajavartiolaitoksen Airbus Helicopters H215 Super Puma -meripelastushelikopteri joutui laserhäirinnän kohteeksi Helsingin yllä 25. tammikuuta 2021. Laserhäirintä voi pahimmassa tapauksessa lentäjän sokaistuessa johtaa vakavaan lento-onnettomuuteen. Laser voi aiheuttaa lentäjille jopa kymmeniä sekunteja kestävän välähdyssokeutumisen. Laserin aiheuttama sokaistuminen on äkillinen ja odottamaton tilanne, jota lentäjän ei tulisi joutua kohtaamaan. Ohjaamon ikkuna voi levittää kapean lasersäteen laajaksi, koko näkökentän peittäväksi valomassaksi. Tämä ilmenee hyvin oheisesta Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n julkaisemasta animaatiosta, jossa simuloidaan vihreän laserin vaikutuksia.
Rajavartiolaitos tekee tapauksesta rikosilmoituksen ja lentoturvallisuusilmoituksen.
Laserosoittimien käyttö ilma-aluksen ohjaamomiehistöä kohtaan on rangaistavaa jo sellaisenaan, vaikka mitään todellista vahinkoa eikä konkreettista vaaraa ilma-alukselle, sen miehistölle tai matkustajille seuraisi. Suomen laista löytyy useita sovellettavia kohtia ilma-aluksen laserhäirintään liittyen. Sellaisia ovat mm. ilmailurikkomus, liikenteen häirintä, liikenneturvallisuuden vaarantaminen, liikennetuhotyö, yleisvaaran tuottamus, vaaran aiheuttaminen sekä säännökset joilla turvataan ihmisten henkeä ja terveyttä. Näiltä osin rangaistukset vaihtelevat sakosta vankeuteen. Suomessakin on annettu ensimmäiset oikeustuomiot laserhäirinnästä. Viimeisimmässä tapauksessa henkilö osoitti lääkärihelikopteria voimakkaalla laserosoittimella. Tapauksessa ohjaaja oli hetkellisesti menettänyt näkökykynsä. Käräjäoikeuden tuomion mukaan kyseinen henkilö syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Asiaa soviteltiin ja seuraamukseksi tuli mahdollisen vankeuden sijaan tuntuva sakkorangaistus. Kyseessä on siis jo ainakin toinen julkisuuteen päätynyt laserhäirintätapaus Suomessa vuoden 2021 aikana. Vuonna 2020 laserhäirintätapauksia Suomessa raportoitiin 4 kappaletta ja muualla kuin Suomessa suomalaisille ilma-aluksille 3 tapausta. Vuonna 2019 tapauksia oli 32. Tapausmäärät ovat laskeneet vuodesta 2015, joka oli vuosikymmenen huippuvuosi ja tapauksia oli kaikkiaan 74. Traficomin mukaan tapausten määrä Suomessa on muihin maihin verrattuna vähäinen, ja kehityssuunta ollut myös viime vuosina laskeva. MH Lue myös:
|
|||