Nummelan onnettomuuskoneessa oli ballistinen pelastusvarjojärjestelmä eli rakettipelastusvarjo, jonka ajopanos aiheutti räjähdysvaaran. Tutkinnassa selvitetään erityisesti sitä, miten pelastustoimet voidaan toteuttaa turvallisesti, kun onnettomuuskoneessa on pelastusvarjo. Nummelan onnettomuudessa lentokone tuhoutui, eivätkä pelastusvarjosta varoittavat merkit olleet enää selvästi havaittavissa.
Liikenteenturvallisuusvirasto Trafin edeltäjä Ilmailuhallinto julkaisi asiasta lentokelpoisuusmääräyksen marraskuussa 2006. Varoitustarrat oli kiinnitettävä viimeistään vuoden 2007 maaliskuussa. BRS-järjestelmiä (Ballistic Recovery Systems) valmistava BRS Aerospace kertoo rakettipelastusvarjon pelastaneen jo 308 ihmishenkeä. Järjestelmää on asennettu kymmeniin tuhansiin pienkoneisiin. Rakettipelastusvarjo lentokokeessa vuonna 2005: Lue myös:
|
|||