Rovaniemen kiitotievaurio pakotti Hornetit lopulta Ruotsiin - myös ilmatankkerit tukeutuvat toisaalle

Hornet_Kallax_1Rovaniemen kiitotievauriot aiheuttivat lisää viime hetken muutoksia Nordic Response 24 -harjoituksessa. Suomen Ilmavoimien Hornetit siirtyivät lopulta Oulun sijasta Ruotsin Luulajaan ja suunniteltu ilmatankkauskoneiden tukeutuminen Rovaniemelle peruuntui. Lapin lennosto saattaa operoida kiitotiehaasteiden seurauksena hajautetusti jopa kesäkuuhun 2024 saakka.

eversti_saku_joukas"Kiitotievauriot pakottivat harjoittelemaan pienten osastojen sijoittamista lyhyellä varoitusajalla vieraisiin tukikohtiin", kertoi Lapin lennoston komentaja eversti Saku Joukas.

Rovaniemen kiitotien routavaurioita seuratiin jo helmikuun alussa viikolla 6 ja tämän jälkeen vaurioita on yritetty korjata. Ilmailutiedotuspalvelussa lentoaseman 3002 metrin pituisen kiitotien 03/21 vaurioista kerrottiin 29. helmikuuta. Kiitotieltä oli havaittu halkeamia ja irtokiviä. Lentoposti.fi kertoi Rovaniemen kiitotievaurioista uutisessaan 29.2.

Finavian odotetaan käynnistävän kiitotien korjaushankkeen huhtikuun ensimmäisillä viikoilla, kun olosuhteet paranevat. Lapin lennosto on kuitenkin varautunut operoimaan hajautetusti aina kesäkuuhun asti.

Ilmavoimat ei halunnut ottaa turhia riskejä F/A-18 Hornet -hävittäjien moottorivaurioita ajatellen. Hävittäjän nokkapyörän rakenne ja ilmanottoaukkojen sijainti voivat suurella moottoriteholla nostaa irtonaista kevyttä maa-ainesta moottoreihin.

"Kiitotieongelma antoi hyvän tilaisuuden ns. agile combat employment -harjoitteluun eli pienten osastojen hajautukseen lyhyellä varoitusajalla muihin tukikohtiin", jatkoi eversti Joukas.

Suunnitelmien muuttuminen Nordic Response 24 -harjoituksessa eivät olleet ensimmäisiä ongelman havaitsemisen jälkeen. Aiemmin viikolla 8 siirrettiin myös Hanki 24 -ilmaoperaatioharjoituksen toiminta Ouluun.

Hornet_Kallax_2Hajauttaminen on osa Suomen ilmavoimien normaalia taistelutapaa ja siihen turvauduttiin tälläkin kertaa. Ensivaiheessa Hornetien oli määrä operoida Oulusta, mutta lopulta hävittäjäosasto tukeutuikin Ruotsiin Luulajan Kallaxin lentotukikohtaan. Ilmavoimat operoi Kallaxista jo Hanki 24 -harjoituksessa.

Syynä tähän muutokseen oli Oulusta vielä toistaiseksi puuttuvat Nato-yhteensopivat yhteydet. Lentäjät olisi pitänyt tuoda aina ennen lentotehtävää tehtävänantoon Rovaniemelle. Tämän takia neljän Hornetin osasto siirtyi lopulta Luulajaan. Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Juha-Pekka Keräsen mukaan Nato-yhteydet valmistuvat myös Ouluun vielä kevään aikana.

Hornet_Andoyassa_ilmavSuomen ilmavoimista Nordic Response 24 -harjoituksessa on mukana yhteensä 12 F/A-18 Hornet -hävittäjää, joista kahdeksan tukeutuu Norjan Andøyaan ja neljä Luulajan Kallaxiin. Ilmavoimat lentää Ouluun tukeutuvilla Horneteilla omaa päivittäistä harjoitustoimintaansa välttääkseen rauhan aikana tarpeettomia vaurioriskejä Rovaniemellä.

Rovaniemeltä oli alunperin määrä operoida myös kahdella USAF:n KC-135 Stratotanker -ilmatankkauskoneella. Kiitotievaurioiden takia 100th Air Refueling Wingin ja Mainen ilmakansalliskaartin ilmatankkerit tukeutuvat nyt RAF:n Mildenhallin tukikohtaan.

Nordic Response 24 -harjoituksessa ilmatankkausta tarjoavat myös USAF:n ja ilmakansalliskaartin KC-135 Stratotankerit, jotka tukeutuvat Norjaan ja Ruotsiin. Ilmatankkauskykyä harjoitukseen tuovat myös RAF:n ja Nato MMF:n Airbus A330 MRTT -ilmatankkauskoneet.

Luftwaffe_A400M_RVN_1Rovaniemi säilyi haasteista huolimatta myös Nordic Response 24 -harjoituksen tukikohtana, sillä sieltä operoi edelleen Saksan ilmavoimien neljällä potkuriturbiinimoottorilla varustettu Airbus A400M Atlas -kuljetuskone.

Kaupalliselle lentoliikenteelle ei ole asetettu toimintarajoituksia havaittujen vaurioiden seurauksena. Rovaniemen kiitotien kuntoa seurataan tiiviimmillä kiitotietarkastuksilla.

Nordic Response 24 -harjoitus järjestetään Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisosissa 4.‒15. maaliskuuta 2024. Se on osa Naton Steadfast Defender 24 -suurharjoituskokonaisuutta. HK, MH

Lue myös: