Ryanair julkisti vahvan puolivuotistuloksen vuoden 2012 ensimmäiseltä puolikkaalta. Yhtiön tulos kasvoi kymmenellä prosentilla 596 miljoonaan euroon liikevaihdon noustessa 15 prosentilla 3,11 miljardiin euroon.
Ryanairin huipputulokseen vaikuttivat liikenteen seitsemän prosentin kasvu, joka nosti matkustamamäärät puolivuotiskauden ennätyslukemiin 48 miljoonaan. Samanaikaisesti hinnat nousivat kuusi prosenttia.
Yhtiön yksikkökustannukset nousivat kahdeksan prosenttia enimmäkseen polttoaineen 24 prosentilla kohonneen hinnan takia. Mikäli 281 miljoonan euron polttoainekulut jätetään huomioimatta niin yksikkökustannukset nousivat vain kaksi prosenttia.
Ryanairin laivasto on kasvanut jo 298 Boeing 737-800 -koneeseen ja niillä operoidaan 1500 päivittäistä lentoa. Puolivuotiskauden aikana yhtiö on avannut 158 uutta reittiä sekä kaksi uutta liikenteen solmukohtaa.
Loppuvuonna luvassa kasvua ja maadoitettua kalustoa
Ryanair tuotot ja polttoainekustannukset olivat odotuksia paremmat ja ne nostivat tulosta. Yhtiö odottaakin koko vuoden liikenteen kasvavan vielä neljän prosentin verran, joka tarkoittaisi 79 miljoonaa matkustajaa.
Yhtiö aikoo toisen puolivuotiskauden aikana maadoittaa jopa 80 lentokonetta korkean öljynhinnan sekä korkeiden lentokenttämaksujen takia.
Kokovuoden tulosennustetta nostettiin kuitenkin 400-440 miljoonan euron haarukasta 490-520 miljoonaan euroon.
Ollaanpa Ryanairista mitä mieltä tahansa, niin pakko on myöntää, että liiketoimintamallinsa toimii. Lähes 20% liiketulos. Lentoliikenteessä. Vau! Perinteiset ovat tyytyväisiä, jos pääsevät 5 prosenttiin - useimmat eivät siihenkään koskaan pääse. Norwegiankin teki viime kvartaalilla nloin 16% EBITin. Think about it.