Ruotsin puolustusteollisuusvalmistaja Saabin uusin JAS 39 E/F Gripen -monitoimihävittäjä on kerännyt kasvavaa kiinnostusta viimeisten kuukausien aikana. Valmistajan mukaan maailmalla joudutaan korvaamaan seuraavien 15-20 vuoden aikana jopa 6000 hävittäjää. Hankkeesta kiinnostuneiden joukossa on myös Boeing. Saabin mukaan yhtiöllä on Ruotsin vientirajoitukset huomioiden mahdollisuus päästä tekemään tarjouksia noin puolelle avautuvista markkinoista. Gripen-hävittäjälle havitellaan noin kymmenen prosentin markkinaosuutta seuraavien 15-20 aikana. Gripen-hävittäjän uusin E-kehitysversio on saanut osakseen paljon kiinnostusta Aasiassa, Euroopassa, Etelä-Amerikassa sekä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Valmistajan mukaan konetyypin tulevaisuus näyttääkin positiiviselta. "Kasvava kiinnostus Gripeniä kohtaan heijastuu pitkän aikavälin analyyseistä uuden E-version kustannustehokkuudesta ja nykyaikaikaisuudesta. Liiketoimintamahdollisuudet näyttävät erittäin lupaavilta", sanoo Saabin toimitusjohtaja Håkan Buskhe.
Uusi Saab JAS 39 Gripen E tarjoaa uuden sukupolven sensorit, uudenlaisen kommunikaatiojärjestelmän, mullistavan avioniikkajärjestelmän, enemmän työntövoimaa, pidemmän toiminta-ajan sekä enemmän tilaa ja kantavuutta aseille. Ohjaamo on varustettu täysin digitaalisella HUD-näytöllä ja täysin uudella elektronisen sodankäynnin järjestelmällä. Saabilla on suunnitelmia myös lentotukialustoimintaan sopivasta Gripenistä sekä myös sen valmistamisesta miehittämätömäksi ilma-alukseksi. Alkuperäinen JAS 39 Gripen teki ensilentonsa vuonna 1988 ja konetyyppi on ollut Ruotsissa palveluksessa vuodesta 1997 lähtien. Koneita on käytössä 134. Ruotsin ilmavoimien lisäksi hävittäjä on käytössä myös Etelä-Afrikassa, Tsekeissä, Unkarissa ja Thaimaassa. Saab sai helmikuussa 2013 Ruotsin materiaalilaitokselta tilauksen JAS 39 E -monitoimihävittäjän kehityksestä. Ensimmäisen koneen kokoonpano aloitettiin heinäkuussa. Kaikkiaan koneita Ruotsille modifioitaisiin 60 vuoteen 2026 mennessä. Sveitsi on tehnyt aietilauksen 22 uuden sukupolven Gripen-koneista mutta hanke on ollut pitkään vastatuulessa Sveitsin parlamentin eri kabineteissa. Viimeisimmät äänestykset ovat kuitenkin ohjanneet hanketta positiiviseempaan suuntaan. Asia etenee kansanäänestykseen vuoden 2014 aikana. Konekaupat aloitettiin jo vuonna 2008. Sveitsin lisäksi Saab kauppaa uutta Gripeniä mm. Intialle ja Brasilialle. Suomessa eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma on esittänyt Gripeniä mahdolliseksi Hornetin korvaajaksi 2030-luvulla. Alkuperäinen Gripen oli mukana Suomen hävittäjäkilvassa MiG.21BIS ja Saab 35 Draken-koneiden korvaajaksi. Voiton vei tuolloin F/A-18 Hornet. Myös Boeing kiinnostunut hankkeesta Erinäisten lähteiden mukaan myös Boeingin kerrotaan olevan kiinnostunut uuden sukupolven Gripen-koneista. Yhdysvaltain ilmavoimat ovat etsimässä uutta T-X-konetta korvaavaan sen nykyiset Northrop Grumman T-38 Talon -suihkuharjoituskoneet. Ilmavoimien tarve olisi noin 350 konetta, mutta hankinta on jäissä budjettileikkausten takia vuoteen 2015 saakka. Kaksipaikkaisen JAS 39 F Gripenin lisäksi tulevassa kilvassa olisi mukana Lockheed Martin/Korea Aerospace Industriesin T-50 sekä Alenian M-346. Gripenin eduiksi lasketaan mm. sen halpa hinta ja alhaiset käyttökustannukset. Sveitsin tekemän arvion mukaan koneen operointikustannukset jäisivät puoleen Typhoonin ja Rafalen hinnoista. T-X Gripenin nähdään myös olevan erinomainen harjoitusvastus F-22 ja F-35 -koneille. Lisäksi konetyyppi nähdään mahdolliseksi vaihtoehdoksi kansalliskaartin nykyisille F-15 ja F16-koneille.
Nykyisistä käyttäjistä Thaimaa on syyskuussa vastaanottanut viimeiset kuusi tilaamistaan 12:sta Gripenistä. Thaimaan kuninkaalliset ilmavoimat ovat vastaanottaneet myös kaksi Saab 340 AEW -tutkavalvontakonetta sekä yhden Saab 340B-kuljetuskoneen. Myös Tsekki jatkoi syyskuussa Gripen-sopimusta 14 vuodella. Sopimus käsittää 14 Gripen-hävittäjää, koulutuksia ja järjestelmien päivityksiä sekä tukitoimintoja. Ensimmäinen leasing-sopimus Tsekin kanssa allekirjoitettiin vuonna 2004.
|
|||