Saabin mukaan yhtiöllä on Ruotsin vientirajoitukset huomioiden mahdollisuus päästä tekemään tarjouksia noin puolelle avautuvista markkinoista. Gripen-hävittäjälle havitellaan noin kymmenen prosentin markkinaosuutta seuraavien 15-20 aikana.
"Kasvava kiinnostus Gripeniä kohtaan heijastuu pitkän aikavälin analyyseistä uuden E-version kustannustehokkuudesta ja nykyaikaikaisuudesta. Liiketoimintamahdollisuudet näyttävät erittäin lupaavilta", sanoo Saabin toimitusjohtaja Håkan Buskhe.
Uusi Saab JAS 39 Gripen E tarjoaa uuden sukupolven sensorit, uudenlaisen kommunikaatiojärjestelmän, mullistavan avioniikkajärjestelmän, enemmän työntövoimaa, pidemmän toiminta-ajan sekä enemmän tilaa ja kantavuutta aseille. Ohjaamo on varustettu täysin digitaalisella HUD-näytöllä ja täysin uudella elektronisen sodankäynnin järjestelmällä.
Alkuperäinen JAS 39 Gripen teki ensilentonsa vuonna 1988 ja konetyyppi on ollut Ruotsissa palveluksessa vuodesta 1997 lähtien. Koneita on käytössä 134. Ruotsin ilmavoimien lisäksi hävittäjä on käytössä myös Etelä-Afrikassa, Tsekeissä, Unkarissa ja Thaimaassa. Saab sai helmikuussa 2013 Ruotsin materiaalilaitokselta tilauksen JAS 39 E -monitoimihävittäjän kehityksestä. Ensimmäisen koneen kokoonpano aloitettiin heinäkuussa. Kaikkiaan koneita Ruotsille modifioitaisiin 60 vuoteen 2026 mennessä. Sveitsi on tehnyt aietilauksen 22 uuden sukupolven Gripen-koneista mutta hanke on ollut pitkään vastatuulessa Sveitsin parlamentin eri kabineteissa. Viimeisimmät äänestykset ovat kuitenkin ohjanneet hanketta positiiviseempaan suuntaan. Asia etenee kansanäänestykseen vuoden 2014 aikana. Konekaupat aloitettiin jo vuonna 2008.
Myös Boeing kiinnostunut hankkeesta Erinäisten lähteiden mukaan myös Boeingin kerrotaan olevan kiinnostunut uuden sukupolven Gripen-koneista. Yhdysvaltain ilmavoimat ovat etsimässä uutta T-X-konetta korvaavaan sen nykyiset Northrop Grumman T-38 Talon -suihkuharjoituskoneet. Ilmavoimien tarve olisi noin 350 konetta, mutta hankinta on jäissä budjettileikkausten takia vuoteen 2015 saakka.
T-X Gripenin nähdään myös olevan erinomainen harjoitusvastus F-22 ja F-35 -koneille. Lisäksi konetyyppi nähdään mahdolliseksi vaihtoehdoksi kansalliskaartin nykyisille F-15 ja F16-koneille.
Nykyisistä käyttäjistä Thaimaa on syyskuussa vastaanottanut viimeiset kuusi tilaamistaan 12:sta Gripenistä. Thaimaan kuninkaalliset ilmavoimat ovat vastaanottaneet myös kaksi Saab 340 AEW -tutkavalvontakonetta sekä yhden Saab 340B-kuljetuskoneen. Myös Tsekki jatkoi syyskuussa Gripen-sopimusta 14 vuodella. Sopimus käsittää 14 Gripen-hävittäjää, koulutuksia ja järjestelmien päivityksiä sekä tukitoimintoja. Ensimmäinen leasing-sopimus Tsekin kanssa allekirjoitettiin vuonna 2004.
|
|||