SAS operoi sunnuntaina 18. elokuuta viimeisen reittilentonsa Vaasan ja Helsinki-Vantaan välillä. Kyseessä oli samalla myös SAS:n viimeinen Suomen sisäinen lento, joka siten päätti erään ajanjakson kotimaisessa lentoliikenteessä. Lento SK4354 lähti Helsinki-Vantaalta kello 11.45 laskeutuen Vaasaan kello 12.35. Viimeinen lento SK4355 lähti Vaasasta kello 13.12 ja se laskeutui Helsinki-Vantaalle iltapäivällä kello 14.03. Vaasasta on yhä tarjolla reittilentoja suoraan Helsinki-Vantaalle Finnairin reittivuorolla, jota operoi Flybe ATR42/74-potkuriturbiinikoneella. SAS lentää edelleen Vaasasta Tukholman Arlandaan. SAS:n Vaasan reittiä lennettiin alihankintana Blue 1:n väreissä ja myöhemmin myös kokovalkoisella ATR-potkuriturbiinikoneella. Konetta operoi ruotsalainen Braathens Regional, joka toimi aiemmin Golden Air-nimellä. Alihankintayrityksen pääomistaja on Braathens Aviation. SAS:n suomalaisen tytäryhtiön Blue1:n kaupallinen toiminta siirrettiin marraskuussa 2012 emoyhtiölle osana SAS:n 4Excellence -strategiaa. Blue1 siirtyi tuotantoyhtiöksi, päätehtävänään tarjota operatiivisia lentopalveluja SAS:n reittiverkoston tarpeisiin. Blue 1 aloitti jo syyskuussa 2012 keskittymisen Suomen ja Skandinavian väliseen liikenteeseen lisäämällä lentojen määrää Suomesta Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Samalla yhtiö käynnisti kotimaan sisäisten reittilentojen karsinnan. Blue1 on alunperin suomalainen lentoyhtiö, joka perustettiin 1988 nimellä Air Botnia. SAS osti sen 1998. Vuonna 2003 Air Botnia uudelleenbrändättiin ja sai nimen Blue1. Pohjanmaanliiton Olav Jern painotti lentoliikenteen avulla syntyvää maailmanlaajuista saavutettavuutta keväällä 2013 Suomen ilmailualan ja –teollisuuden näkymät -seminaarissa. ”Suomi on saari, jolle kansainväliset lentoyhteydet ovat strategisen tärkeitä”, sanoo Jern. Yhteydet nähdään välttämättömänä edellytyksenä maakunnissa toimivien vientiyritysten kilpailukyvylle. Suomen saavutettavuus on elinehto
|
|||