Sodankylän lentopaikan GPS-pohjaiset RNP-mittarilähestymismenetelmät otettiin käyttöön

EFSO PLATTASodankylän lentopaikalla otettiin 26. tammikuuta 2023 virallisesti käyttöön odotetut GPS-pohjaiset RNP-mittarilähestymismetelmät (Required Navigation Performance). Uudistus kohentaa Sodankylän alueen saavutettavuutta ja tuo tarvittua luotettavuutta lento-operaattoreiden toimintaan.

Uudenlaiset PBN-toimintaympäristön (Performance Based Navigation) mukaiset GPS-pohjaiset RNP-mittarilähestymismenetelmät mahdollistavat toiminnan lentopaikalla ilman maassa olevia perinteisiä huoltoa vaativia navigointijärjestelmiä.

EFSO RWY 34Sodankylässä RNP-lähestymisiä on tarjolla kumpaankin päähän,1500 metriä pitkää ja 30 metriä leveää, kiitotietä 16/34. Menetelmät mahdollistavat Sodankylässä LNAV-minimillä 500 jalan minimikorkeuden käytön. Liukukulma on molemmissa menetelmissä kolme astetta. Lentoposti.fi kertoi Sodankylän mittarilähestymishankkeesta uutisessaan vuonna 2016.

Sodankylän kunnan pitkäaikaisena tavoitteena on ollut elinkeinoelämän monipuolistaminen ja työpaikkojen luominen. Keskellä Lappia sijaitseva lentokenttä tarjoaa mahdollisuuksia poikkeuksellisen monipuolisen tutkimus- ja testausympäristön tarpeisiin.

Lentopaikan omistaa Sodankylän kunta ja sitä kehittää Sodankylä Airport Technical Service Oy. Lentopaikka sijaitsee vain noin kolmen kilometrin päässä Sodankylän keskustasta.

Uudet lähestymismentelmät tarjoavat entistä paremmat matkailumahdollisuudet. Kotimaassa lentokenttää voi aiempaa paremmin hyödyntää myös valtion ilmailun tarpeisiin ympäri vuoden. Lentokenttä sijaitsee keskellä Lappia tarjoten monenlaisia mahdollisuuksia niin Suomeen, Norjaan kuin arktiselle alueelle.

sodankyla_coneSodankylän lentoaseman RNP-lähestymiset oli tavoitteena saada käyttöön jo vuoden 2022 aikana. Asian kerrotaan kuitenkin viivästyneen Fintrafficin käsittelyssä ja muutokset ehtivät ilmailukäsikirjaan vasta 26. tammikuuta 2023. Sodankylään perustettiin kesällä 2022 myös maan pinnalta 3000 jalan korkeuteen yltävä RMZ-radiovyöhyke (Radio Mandatory Zone). Se tukee mittarilentotoimintaa ja kaikkien toimijoiden tilannetietoisuutta.

Mittarilentotoiminta on sallittua aiempaa laajemmin erilaisissa tilanteissa, sillä huhtikuusta 2020 lähtien mittarilentotoiminta on ollut  mahdollista lentopaikoilla ilman lennonjohtopalvelua tai lentopaikan lentotiedotuspalvelua.

Päivitys: Korjattu virheellinen vuosiluku: 2026->2023.

 Lue myös: