Puolustusvoimien logistiikkalaitos isännöi huhtikuussa 2024 Tampereella kansainvälisiä strategisia sotilaskuljetuksia koordinoivan MCCE:n operatiivista suunnittelukokosta. Samanaikaisesti Tampereella järjestettiin myös stretegisen ilmakuljetuskyvyn SAC-hankkeen ja SALIS-kumppanuuden operatiiviset suunnittelukokoukset. Movements Coordination Centre Europen (MCCE) ilmakuljetusten suunnittelijoiden kahdesti vuodessa pidettävä operatiivinen suunnittelukokous järjestettiin 16.-18. huhtikuuta Tampereella. Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen Movements Coordination Centre Finland (FINMCC) isännöimään kokoukseen osallistui noin 50 ilmakuljetusten ammattilaista yhteenliittymän jäsenmaista. Suomen Puolustusvoimien maan rajat ylittävien strategisten kuljetusten suunnittelu, toteuttaminen ja tilaaminen on FINMCC:n vastuulla. Kokouksen tavoitteena oli suunnitella ja yhteensovittaa jäsenmaiden tulevia ilmakuljetustarpeita niin, että käytössä olevat kuljetussuorituskyvyt ovat tehokkaassa käytössä. MCCE on 29 Naton ja Euroopan unionin jäsenmaan yhteenliittymä, jonka tehtävänä on jäsenmaiden strategisen maa-, meri- ja ilmakuljetusten suunnittelu ja yhteensovittaminen. Suomi on ollut Eindhovenissa Alankomaissa päämajaansa pitävän MCCE:n jäsen sen perustamisvuodesta 2007 alkaen. Samaan aikaan MCCE:n kokouksen kanssa Tampereella järjestettiin myös kahden strategista sotilaallisia ilmakuljetuksia tuottavan kansainvälisen yhteenliittymän, SAC-hankkeen ja SALIS-kumppanuuden operatiiviset suunnittelukokoukset. Strateginen ilmakuljetuskykyhanke (Strategic Airlift Capability, SAC) on 12 Naton jäsenmaan yhteenliittymä. SAC on operoinut vuodesta 2009 lähtien kolmella Boeing C-17 Globemaster III -kuljetuskoneella, joiden kotitukikohta on Unkarin Pápassa. Suomella on SAC:n operoimista kuljetuskoneiden kapasiteetista sadan lentotunnin vuotuinen osuus, jota käytetään Puolustusvoimien lentokuljetuksiin kansainvälisen toiminnan ja kriisinhallintatehtävien tukemisessa. SALIS-hanke puolestaan tuottaa jäsenmailleen ja MCCE:n käyttöön Eurooppaan sijoitettujen kaupallisten operaattorien raskaiden Antonov- ja Iljushin-kuljetuskoneiden suorituskykyä. SALIS-kumppanuusmaat ovat Belgia, Norja, Puola, Ranska, Saksa, Slovakia, Slovenia Tshekki, Unkari ja Yhdysvallat. MH Lue myös:
|
|||