Sukhoi SuperJetit lentokieltoon - Venäjän viranomainen määräsi vakaajat tarkastettaviksi

Sukhoi_Superjet_100_1Venäjän ilmailuviranomainen Rosaviatsia on asettanut lentokelpoisuusmääräyksen, jonka mukaan Sukhoi Superjet -matkustajakoneiden vakaajat tarkastettaviksi yhdestä koneesta löytyneiden murtumien takia.

Rosaviatsian 23. joulukuuta julkistama ja Euroopan lentoturvallisuusviranomaisen EASA:n jakama AD (Airworthiness Directive) koskee Sukhoi SuperJet SJ100 RRJ-95B -koneita.

Venäläisen Iraeron operoimasta SSJ-100 (MSN 95018, RA-89010) -koneesta löydettiin huollossa metallin väsymiseen liittyviä murtumia sivuvakaajan ylä- ja alakiinnityksistä. Kyseinen koneyksilö luovutettiin Aeroflotille vuonna 2012 ja Iraeron laivastoon se liittyi heinäkuussa 2016.

Koneiden tarkastustyö on määrätty tehtäväksi ennen seuraavaa lentoa yhdessä valmistaja Sukhoi Civil Aircraftin kanssa. Eritasoisia tarkastuksia on määrätty jatkettavaksi päivittäisten ja viikottaisten tarkastusten yhteydessä. Osat tulee myös valokuvata. Mahdollisten murtumien havaitsemisen jälkeen koneilla ei saa lentää. Kaikista löydöksistä tulee toimittaa tiedot Rosaviatsialle.

Sukhoi on toimittanut lentoyhtiöille noin sata SuperJet SSJ-100 -konetta. Suurin operaattori on Aeroflot. Valtaosa asiakkaista on venäläisyhtiöitä mutta mukana on myös meksikolainen Interjet ja ainoana Euroopassa Irlantilainen CityJet, joka on operoinut koneilla myös Suomessa Finnairin lentoja.

Lentokoneen sivuvakaajan irtoaminen ilmassa voi johtaa koneen hallinnan menetykseen. Sivuvakaajan voi rikkoa, jos siihen kohdistetaan suuria voimia kuten voimakasta poikkeuttamista lennolla.

Tälläinen tapaus oli kyseessä mm. American Airlinesin A300-600-koneen turmassa vuonna 2001. Tuolloin perämies poikkeutti sivuvakaajaa puolelta toiselle jouduttuaan aiemmin lähteneen Boeing 747-400 -koneen jättöpyörteisiin.

Iraero on vuonna 1999 perustettu yhtiö, jonka kotikenttä on Irkutsk. Yhtiön laivastossa on kahdeksan konetta ja ne ovat SuperJet ja Bombardier CRJ-koneita.

Sukhoi Superjetin valmistuksessa ovat mukana eurooppalaiset Thales, Safran, Snecma ja Alenia Aermacchi. Konetta markkinoidaan italialais-venäläisellä yhteistyöllä SuperJet Internationalin kautta.