Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on perustanut erityistyöryhmän analysoimaan Germanwings-lentoturman väliraporttia. Siltä odotetaan suosituksia operatiivisen toiminnan kehittämiseen. Perämies ohjasi maaliskuussa Airbus A320-koneen vuorenrinteeseen aiheuttaen 150 ihmisen kuoleman. Ranskan onnettomuustutkintakeskus Le Bureau d'Enquêtes et d'Analyses julkisti Germanwings-turman väliraportin 6. toukokuuta. Jo sitä ennen EU:n liikenneasioista vastaava komissaari Violeta Bulc pyysi Euroopan lentoturvallisuusvirastoa perustamaan erityistyöryhmän, joka perehtyy BEA:n julkistaman väliraportin tuloksiin. "Taskforce on measures following Germanwings accident" -työryhmä keskittyy työssään ohjaamon ovien lukitusjärjestelmiin, ohjaamoon kulkemiseen sekä sieltä poistumiseen. Niiden lisäksi keskitytään lentäjien terveyden seurannan menetelmiin ja kriteereihin. Kaikkiaan 12-jäseninen työryhmä koostuu kokeneista ilmailualan turvallisuuseksperteistä ja lääketieteen asiantuntijoista. Työryhmässä on mukana myös kokenut suomalainen lentokapteeni ja ilmailija sekä ansioitunut ilmailupsykologi Matti Sorsa. "Keskitymme työssämme ohjaajien terveydentilaan sekä operatiiviseen toimintaan", kertoi Sorsa Lentoposti.fi:lle kokouksen aattona Helsingissä. Matti Sorsa on toiminut valintapsykologina mm. Suomen Ilmailuopiston ja Patria Pilot Trainingin oppilasvalinnoissa. Hän on Pilot Select Oy:n johtava psykologi. Ilmailukokemusta Sorsa on kerännyt myös Finnairin lentokapteenina sekä pitkän linjan yleisilmailijana. Työryhmän ensimmäinen kokous järjestettiin 7. toukokuuta. Suunnitelmissa on kaikkiaan kolme kokousta sekä erinäinen määrä videokonferensseja. Työryhmän on määrä esittää suosituksensa heinäkuuhun 2015 mennessä. Asiantuntijaryhmä käyttää työssä apunaan väliraportin tietoja ja kerää todisteita kuulemalla muita asiantuntijoita. Se seuraa myös tutkinnan edetessä ilmeneviä uusia tietoja. Asiantuntijaryhmä työskentelee Ranskan onnettomuustutkijoiden vetämän riippumattoman turvallisuustutkinnan rinnalla. Lue myös:
|
|||