Suomalaista uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta ensi kertaa Uuteen-Seelantiin Air New Zealandille

ANZ_Zenergy_NesteNettonollapäästöjä vuoteen 2050 mennessä Flight NZ0 -sitoumuksella tavoitteleva Air New Zealand vastaanottaa syyskuussa 2022 ensimmäisen toimituksen uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoanetta Uudessa-Seelannissa. Toimitus toteutetaan yhdessä Z Energyn kanssa. Air New Zealandin toimitusjohtaja Greg Foranin mukaan lentoyhtiö on sitoutunut aloittamaan uusiutuvan lentopolttoaineen käytön koneissaan ja Nesteen polttoainetoimitukset käynnistävät säännöllisen maahantuonnin.

Air New Zealandille toimitetaan 1,2 miljoonaa litraa uusiutuvaa lentopolttoainetta, joka vastaa noin 400 Auckland–Wellington-menopaluulennon polttoainemäärää. Puhtaassa muodossa käytettynä Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Nesteen valmistama uusiutuva lentopolttoaine on tämän päivän ratkaisu, joka on kaupallisesti saatavilla ja käytössä maailmanlaajuisesti.

NESTE_biofuel_helEnsimmäisen toimituksen yhteydessä koekäytetään ja otetaan käyttöön uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusketju Uudessa-Seelannissa. Kyseessä on ns. drop-in-polttoaine, ja se toimitetaan Uuden-Seelannin polttoainejärjestelmään Marsden Pointin satamassa. Sieltä lentopolttoaine siirtyy Aucklandin lentoasemalle ja edelleen Air New Zealandin käyttöön tavallisen lentopolttoaineen toimitusketjussa.

”Tämä on meille merkittävä saavutus. Kun julkistimme Flight NZ0 -ohjelmamme aiemmin tänä vuonna, sitouduimme etsimään vastuullisemman tavan olla yhteydessä maailmaan. Air New Zealand nykyaikaisine koneineen on jo nyt maailman polttoainetehokkaimpia lentoyhtiöitä, mutta matkustamisen tulevaisuus tulee perustumaan vähäpäästöiseen lentoliikenteeseen”, sanoi Air New Zealandin toimitusjohtaja Greg Foran.

”Vaikka aloitamme pienestä, tämä auttaa meitä varmistamaan, että toimitusketju pystyy vastaamaan kysyntään. Uusiutuvan lentopolttoaineen osuus kaikista maailman polttoaineista on tällä hetkellä vain alle 1 prosentti ja se maksaa noin 3–5 kertaa enemmän kuin fossiilinen lentopolttoaine. Niinpä sen hankintaan liittyy haasteita, mutta teemme parhaamme niiden ratkaisemiseksi. Uskomme, että vuoteen 2030 mennessä 10 prosenttia koneistamme käyttää uusiutuvaa lentopolttoainetta", jatkoi Foran.

”Neste on täysin sitoutunut tukemaan ilmailualan päästöjen vähentämistä. Olemme olleet eturintamassa vauhdittamassa uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa ja käyttöä, ja yhä useammat lentoyhtiöt ympäri maailman käyttävät uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta. Olen iloinen, että uusiutuvaa lentopolttoainettamme toimitetaan nyt myös Air New Zealandille yhteistyössä Z Energyn kanssa", sanoi Nesteen uusiutuvien polttoaineiden apulaisjohtaja Sami Jauhiainen.

"Singaporen jalostamomme laajennusprojektin ja Rotterdamin jalostamollamme käynnissä olevan muutostyön valmistuttua saavutamme jopa 1,5 miljoonan tonnin vuosittaisen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetin vuoden 2023 loppuun mennessä. Tällä kapasiteetilla voimme tukea ilmailualaa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella että maailmanlaajuisesti”, jatkoi Jauhiainen.

”Uusiutuvasta lentopolttoaineesta tulee Uudessa-Seelannissa normi, ja tuemme sitä. Se on keskeinen osa Z:n suunnitelmaa, jolla tuemme asiakkaitamme heidän matkallaan kohti vähäpäästöistä tulevaisuutta. Olemme tyytyväisiä, että voimme yhteistyössä Air New Zealandin ja Nesteen kanssa toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta Uuteen-Seelantiin. Muidenkin yhteistyömahdollisuuksien tunnistaminen on olennaisen tärkeää, jotta voimme vähentää päästöjä sellaisessa mittakaavassa ja tahdissa, jota ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatii", sanoi toimituskumppani Z Energyn toimitusjohtaja Mike Bennetts.

Neste_biofuel_tankkiautoUusiutuva lentopolttoaine on yhtä suorituskykyinen kuin tavanomainen lentopolttoaine, mutta sen elinkaaren aikainen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Neste MY -lentopolttoaine valmistetaan 100-prosenttisesti vastuullisesti tuotetuista uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä.

Uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan fossiiliseen lentopolttoaineeseen, ja se toimii saumattomasti jo käytössä olevien polttoaineiden jakelujärjestelmien ja lentokoneiden moottoreiden kanssa. Nykyinen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Siten se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset. Eri toimijoilla on käynnissä hankkeita, joilla mahdollistetaan lähivuosina myös 100 prosenttisen biopolttoaineen käyttö.

Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi. MH