Ruotsin mantereen sekä Gotlannin ja Öölannin saarten välisen merialueen yllä käydään lähipäivinä kiivasta simuloitua ilmasotaa. Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjät lentävät Flygvapenövning 16 -harjoituksessa punaisella puolella, joka tekee Gotlannista hyökkäyksiä Ruotsin mannerta puolustavaa sinistä vastaan. Flygvapenövning 16 -harjoituksen osallistuu noin 3200 sotilasta eri puolilla Etelä-Ruotsia. Myös merivoimat on mukana toiminnassa. Hyökkäävän punaisen osapuolen maalilentotoiminta on keskitetty Gotlannissa Visbyn lentoasemalla (ESSV) sijaitsevaan Ruotsin ilmavoimien tukikohtaan, jossa on noin 260 sotilasta. Ilmavoimien viisi McDonnel Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää lennettiin Visbyn kentälle torstaina 1. syyskuuta ja harjoitus käynnistyi perjantaina. Koneiden mukana on noin 50 hengen suomalaisosasto. Horneteille on varattu oma asemataso (kuvassa oikealla, klikkaa suuremmaksi). Ilmavoimat testasi tukeutumista Gotlantiin jo kesäkuussa. Tähän FISE-operaatioon (Finland Sweden) osallistui yksi Hornet-hävittäjä. Tavoitteena oli harjoitella huolto- ja lentotoimintaa tukikohdassa, jossa ei ole valmiina HN-kaluston tarvitsemaa kiinteää materiaalia ja kalustoa. Yhdessä suomalaisten kanssa harjoituksen hyökkäävällä punaisella puolella lentää Luulajan F21-lennoston 212. Stridsflygdivisionin kuusi Saab JAS 39 C Gripen -hävittäjää. Ne käyttävät Visbyssä QRA-päivystykseen (Quick Reaction Alert) tarkoitettuja seisomapaikkoja. Osa niistä on katettu keveillä sääsuojilla (kuva alempana). Lennonopettajien ohjaamina harjoitukseen osallistuvat kahdeksan Saab Sk60 -suihkuharjoituskonetta on sijoitettu Lockheed Tp86 Hercules -kuljetuskoneelle tarkoitetulle kääntöpaikalle. Näiden normaalisti Flygvapnets Flygskolan käytössä olevien koneiden kotikenttä on Malmen Linköpingissä. Sk60-kalustolla simuloidaan FVÖ16 -harjoituksessa matalalla lentäviä rynnäkkökoneita. Suomalaiset Hornetit lentävät yhdessä Visbyn kentälle tukeutuvien Gripenien kanssa punaisen osapuolen ilmasta-ilmaan -maalitehtäviä kohti Ruotsin mannerta. Lentokierrokset kestävät tyypillisesti noin 45 minuuttia. Maalitoimintaa sinistä vastaan tuotetaan 24/7 -periaatteella, mutta suomalaiset lentävät vain päivisin. Ohjaajille kertyy harjoituksessa parhaimmillaan parikymmentä lentotuntia. Kaikkiaan punaisella on käytössään 19 konetta. Dagens Nyheterin haastatteleman sinisellä puolella toimivan F17-lennoston everstiluutnantti Johan Elofssonin mukaan suomalaiset ovat haastavia vastustajia. Horneteissa on eri tutka ja aseistus kuin Gripeneissä. Samaten lentomenetelmät ja taktiikka ovat erilaisia. Myös punaisen puolella lentävät Gripenit käyttävät eri taktiikkaa kuin normaalisti. Ruotsalaismedian mukaan punaisen vaihtoehtoihin kuuluisi myös risteilyohjusten hyödyntäminen. Ilmatoiminnan ohella harjoitellaan koko ajan samalla taistelunjohtoa ja tukikohtatoimintaa. FVÖ16-harjoituksen alkupäivät sujuivat sateisissa merkeissä. Lauantaina järjestetyn mediapäivän aikana lentotoiminta pyöri kuitenkin jatkuvasti, vaikka välillä satoikin. Ilmassa oli käytännössä koko ajan suomalaiskoneita. Ruotsin vuoden 2016 suurin ilmaoperaatioharjoitus FVÖ16 jatkuu 6. syyskuuta asti. Jatkoa CBT-yhteistyölle Suomen ja Ruotsin hävittäjät ovat lentäneet yhdessä pohjoisessa jo vuoden 1997 Aurora Borealis -harjoituksesta alkaen. Toiminta kehittyi rutiininomaiseksi Cross Border Training -yhteistyöksi vuonna 2004. CBT-harjoituksissa koneet tukeutuvat omillle kotikentilleen ja lentävät maiden rajojen haittaamatta. Toimintaa on nykyisin lähes viikottain ja harjoituksista voidaan sopia hyvin joustavasti. Myös Norja on ollut mukana toiminnassa vuodesta 2008. Flygvapenövning 16 on historiallinen siinä mielessä, että nyt suomalaishävittäjät ovat ensi kertaa mukana suoraan Ruotsin kansallista puolustusta harjoittelevassa tapahtumassa. Aiemmat ovat keskittyneet lähinnä osapuolien ilmataistelutaitojen kehittämiseen. Luvassa syksymmällä on vastavierailu. Ruotsalaiset koneet osallistuvat Luulajasta käsin Ilmavoimien Ruska 16 -harjoitukseen 10.-14. lokakuuta. Siinä Gripenit esittävät vielä ainoastaan hyökkäävää osapuolta, mutta vastaisuudessa tarkoitus syventää puolustusyhteistyötä niin, että naapurit voisivat osallistua koneillaan toistensa harjoituksiin myös puolustuvan sinisen puolella. FISE-yhteistoiminta tehostaa meneillään olevassa Flygvapenövningissä ilmapuolustuksen harjoittelemista, koska kovin montaa ruotsalaishävittäjää ei tarvitse sitoa esittämään vastustajaa. Lisäksi erilaiset konetyypit lisäävät toiminnan haastavuutta. Tavoitteena on myös se, että tulevaisuudessa suomalaiset ja ruotsalaiset lentomekaanikot osaisivat tankata niin Hornetit kuin Gripenit sekä mahdollisesti myös täydentää niiden aseistusta. Tämä tehostaisi toimintaa, koska koneet voisivat käyttää toistensa tukikohtia ilman tarvetta tuoda omaa maahenkilöstöä paikalle. Hävittäjä voisi hyödyntää sopivinta lähintä kenttää polttoainetäydennykseen. Kaikille lentomekaanikoille näitä taitoja ei kuitenkaan ole tarve kouluttaa. T.T. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||