Suomen ja Viron laajamittainen GOF U-space -dronehanke etenee suoritusvaiheeseen ja ensimmäiset demot nousevat ilmaan 4. kesäkuuta 2019 alkaen. Laajat ja erilaiset koelentohankkeet huipentuvat elokuussa ilmataksikyytiin Helsinki-Vantaan lentoasemalta kohti Helsingin keskustaa. GOF U-Space -hankkeessa järjestetään kaikkiaan seitsemän erilaista skenaariota, joissa on mukana perinteistä miehitettyä ja uutta miehittämätöntä ilmailua yhteisessä ilmatilassa. Merkittävä osa demoista keskittyy U-space -palveluiden kehittämiseen, joiden odotetaan kiihdyttävän kyseisen palvelun käyttöönottoa Euroopassa erityisesti alemmassa ilmatilassa. Koko U-space -hankkeella tavoitellaan ATM (Air Traffic Management) ja UTM (Unmanned Traffic Management) -järjestelmien eli uudenlaisen miehittämättömän ilmailun hallittua integrointia samaan ilmatilaan muun lentoliikenteen kanssa jopa lentoasemaympäristössä. Ensimmäinen dronehankkeen demo järjestetään Helsingissä 4. kesäkuuta 2019. Tuolloin toteutetaan laajamittainen droneoperaatio, jossa on mukana edelläkävijänä droonien käytössä kunnostautunut Helsingin poliisilaitos. Demon aikana poliisi osoittaa mm. kykyä puuttua miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun. Seuraava demo toteutetaan Asikkalassa 6. kesäkuuta, kun metsähankkeessa suoritetaan pitkän matkan tarkastuslento erilaisin sensorein varustetulla droonilla. Tätä seuraa 11. kesäkuuta yksi hankkeen mielenkiintoisimmista demoista. Sen aikana dronet, lennokit ja miehitetty ilmailu toimivat samassa ilmatilassa uudella Redstone Aeron lentopaikalla Pyhtäällä. 14. kesäkuuta GOF U-space demot jatkuvat Viron puolella. Dronetoimintaa toteutetaan valvotussa ilmatilassa Tallinnan kaupungin alueella. Sitä seuraa 26. kesäkuuta voimalinjojen dronetarkastuslento Läänemaalla. Elokuussa hankkeessa on vuorossa merellinen operaatio, kun Viron rajavartiolaitos suorittaa etsintä- ja pelastusharjoitusta Hiidenmaalla 13. elokuuta. 22. elokuuta toteutetaan dronerahtikuljetus Suomesta Viroon. Valtakunnan rajat ylittävä ja kahden eri lennonvarmistusyhtiön ilmatiloissa toteutettavan operaation lähtöpiste sijaitsee Degerbyssä Torbackan lentokentällä. Pakettikuljetuksen määränpäänä on Viron Muraste, joka sijaitsee reilut 20 kilometriä Tallinnasta länteen. Hanke huipentuu 29. elokuuta, kun Volocopter lentää X2 eVTOL-ilmataksilla Helsinki-Vantaalta Helsinkiin. Kovassa laajennusvaiheessa oleva Helsinki-Vantaan ei suunnitelmien mukaan saa uuteen multimodaaliin City Hall -matkakeskukseensa ilmataksien laskeutumispaikkaa. Suomessa lennon toteuttava Volocopter tekee parhaillaan mm. yhteistyötä Frankfurtin lentokentän kanssa sopivan infran luomiseksi ilmataksioperaatioille. Vuoden 2019 aikana Volocopter suorittaa koelentoja myös Singaporessa. Yhtiön kaksipaikkainen X2 eVTOL -kopterin MTOW on 450 kg ja se voi lentää jopa 30 kilometrin matkan. Suomi on yksi kuudesta maasta, jonka toimijat saivat rahoitusta miehittämättömän ilmailun järjestelmien kehittämiseksi Euroopan ilmaliikenteen hallintaan liittyvien tutkimus- ja kehitysprojekteja koordinoivalta SESAR-JU:lta (Single European Sky ATM Research - Joint Undertaking). Suomen ja Viron yhteishankkeessa ovat mukana kaikki merkittävät UTM-järjestelmän toimittajat eli Unifly, Altitude Angel Limited, AirMap Deutschland GmbH ja Frequentis. Näin hyvää osallistumista ei ole luvassa muissa viidessä Euroopan U-space-hankkeessa. GOF U-Space -konsortion on Suomessa kokoonpannut miehittämättömään ilmailuun ja autonomisten ratkaisuiden osaaja Robots Expert Finland ja aktiivisessa roolissa on myös maamme lennonvarmistusyhtiö ANS Finland. Konsortion päämääränä on perustaa operatiivinen FIMS (flight information management system) -lennonhallintajärjestelmä, jonka arkkitehtuuri kykenisi integroimaan olemassa olevat kaupalliset UTM (Unmanned Traffic Management) -järjestelmät. GOF Uspace konsortiossa ovat mukana:
GOF U-space -hankkeesta Suomessa kertoi ensimmäisenä Lentoposti.fi lokakuussa 2018:
|
|||