Suomen tuhoisimmasta lento-onnettomuudesta 60 vuotta - 25 menehtyi Koivulahden DC-3-turmassa

M016-22489Aero Oy:n Douglas DC-3 (OH-LCC, "Tiira") oli lennolla AY311 Kruunupyystä Vaasaan, kun se syöksyi maahan Koivulahdessa 3. tammikuuta 1961. Turmassa menehtyi 22 matkustajaa ja kolme miehistön jäsentä. Tämä 60 vuotta sitten tapahtunut lento-onnettomuus on Suomen ilmailuhistorian tuhoisin lentoturma.

Reittilento AY311 Kruununkylästä Vaasaan teki lähtövalmisteluja aamulla 3. tammikuuta 1961 noin kello 07.00. Määränpää oli Vaasa. Aeron Douglas DC-3 "Tiira" nousi ilmaan hieman myöhässä aikataulusta kello 07.16.

Lähestyessään Vaasaa matkustajalentokone syöksyi maahan metsäiseen maastoon noin kello 07.40. Kone törmäsi maastoon noin 70 asteen kulmassa, jonka seurauksena runko lyhentyi arviolta 4,5 metriä, syttyi tuleen ja tuhoutui täydellisesti. Kaikki koneessa olleet 22 matkustajaa ja 3 miehistön jäsentä saivat surmansa onnettomuudessa.

Koneen putoamispaikka on 10,5 kilometriä Vaasan lentokentästä pohjoiseen. Onnettomuushetkellä oli näkyvyys oli Vaasassa noin 1 km ja täysi pilvikatto roikkui 200 jalan eli noin 60 metrin korkeudessa. Lämpötila oli -2°C.

M016-22488Onnettomuustutkijat eivät havainneet hylyn tutkimuksissa mitään siihen viittaavaa, että onnettomuuskoneeseen olisi ilmaantunut joku tekninen vika ennen sen maahansyöksyä. Onnettomuustutkinnassa käytettiin tuolloin myös rekonstruointilentoja kahdesti reitin, lentokorkeuden ja näkö- se kuuluhavaintojen tarkistamiseksi.

Suoritetun tutkinnan mukaan kone oli ilmeisesti lentänyt koko matkan alle minimilentokorkeuden ja viimeiset 30–40 km todennäköisesti alle 100 metrin korkeudessa.

Säätutkimukset osoittivat sään olleen sellaisen, ettei jään muodostuminen koneen lento-ominaisuuksia huonontavassa määrin ole ollut mahdollista. Koneessa olevia jäänpoistolaitteita ei ilmeisesti ollut käytetty eikä jään muodostumisesta ollut radioyhteyksien aikana mainittu. Jää ei muodostu äkillisesti vaan vähitellen. Näillä perustein tutkijalautukunta poissulki koneen jäätymisen onnettomuuden mahdollisten syiden joukosta.

Välittömästi onnettomuuden tapahduttua sekä uudelleen lumen sulettua suoritetuissa useissa maastotutkimuksissa ei löydetty todisteita, että kone olisi törmännyt puuhun tai esteeseen ja syöksynyt sen seurauksena maahan.

Aero_tiiraTutkinnan mukaan onettomuuskone joutui virheliikkeeseen, joka aiheutti sen putoamisen. Jo tuolloin tutkittiin myös mahdollisuutta olisiko lentokoneen ohjaaja surmatakseen itsensä ohjannut koneen syöksymään maahan. Tästä ei kuitenkaan löydetty mitään viitteitä.

Lento-onnettomuuden syyksi pääteltiin suoritetun tutkinnan perusteella todennäköisesti ohjaajan lennon loppuvaiheessa tekemä virheellinen ohjausliike. Lentäjän arvioitiin kaartaneen yölento-olosuhteissa liian jyrkästi tai pyrkineen lisäämään lentokorkeutta läkillisesti, jolloin kone on nopeuden vähentymisen johdosta mennyt alkavaan syöksykierteeseen jotai ei nää saatu korjatuksi.

Koivulahti_Pentti LehtoTutkinnan mukaan myötävaikuttaneena tekijänä onnettomuuteen oli ilmeisesti se, että koneen päällikkönä toiminut lentokapteeni ei ole edellisenä iltana ja yönä tapahtuneen väkijuomien nauttimisen ja valvomisen johdosta ollut ohjaajalta vaadittavassa kunnossa. Samasta syystä ei myöskään koneen lentoperämies olisi saanut lähteä kyseiselle lennolle.

Helsingin Yliopiston oikeuslääketieteenlaitoksessa suoritettujen, ruumiinavauksessa otettujen näytteiden perusteella on todettu, että konee päällikkönä toimineella lentäjällä oli ainakin 2 ‰ alkoholia veressään ja perämiehenä toiminneella lentäjällä 1,56 ‰.

Onnettomuuspaikalle on pystytetty kaksi metriä korkea muistomerkki, jossa on onnettomuudessa menehtyneiden nimet.

Koivulahden lentoturma on Suomen ilmailuhistorian pahin ja siitä tuli 3. tammikuuta 2021 kuluneeksi jo 60 vuotta.

Suomalaisen ilmailun viime aikojen eniten uhreja vaatineet onnettomuudet ovat Jämin hyppykoneturma, jossa menehtyi vuonna 2014 kahdeksan henkilöä sekä vuoden 2005 Copterline-turma, jossa menehtyi 14 henkilöä.

OTKES tutkintaraportti: DC-3 tyyppisen lentokoneen OH-LCC maahan syöksyminen Koivulahdella 3.1.1961 (PDF)

YLE:n Elävä arkisto: Koivulahden lento-onnettomuus vuonna 1961 oli ilmailuhistoriassamme suuronnettomuus

YLE Areena: Muisti: Koivulahden murhenäytelmä

Ilmailuharrastajan toteuttama animaatio Koivulahden lentoturmasta.