Saab toimitti jo toisen Bombardier 6000 -liikesuihkukoneeseen pohjautuvan GlobalEye-monitoimivalvontakoneen Yhdistyneille arabiemiirikunnille. Ennen toimitusta kyseinen koneyksilö oli esillä elokuussa Kauhavan lentonäytöksessä niin asiakkaille kuin suurelle yleisölle. Saab tarjoaa vastaavaa AEW&C -valvontakonetta Suomelle osana HX-hankkeen tarjoustaan. Syyskuussa asiakkaalle toimitettu GlobalEye ehti elokuussa 2020 vierailla myös Suomessa, kun Saab esitteli konetta Kauhavan lentonäytöksessä uuden Gripen E -hävittäjän ohella. Kauhavalla valvontakoneessa olevat UAE:n tunnukset oli peitetty harmaalla teippauksella. Yhdistyneet arabiemiirikunnat tilasi Saabilta kolme Bombardier Global 6000 -liikesuihkukoneeseen perustuvaa GlobalEye-valvontakonetta loppuvuodesta vuonna 2015. UAE:n ensimmäisen kahden koneen tilauksen arvoksi vuonna 2015 Saab kertoi 1,27 miljardia euroa ja kolmannen osalta vuonna 2017 hinta oli 236 miljoonaa euroa. Marraskuussa 2019 osapuolet julkistivat aiesopimuksen kahdesta lisäkoneesta, joiden osalta tilauksen arvo olisi toteutuessaan 1,018 miljardia euroa. Osapuolet jatkavat edelleen neuvotteluita lisätilauksesta. Saab tarjoaa vastaavaa, mutta suurempaan Global 6500 -liikesuihkukoneeseen perustuvaa GlobalEye-valvontakonetta myös Suomella osana HX-hankkeen tarjoustaan. GlobalEye on Saabin uusi AEW&C eli ns. varhaisvaroitus- ja valvontalentokone. Monitoimikykyinen valvontakone mahdollistaa samanaikaisen kyvyn maa-, meri- ja ilmavalvontaan. GlobalEyen tunnusomaisen rakenteen muodostava Erieye-ilmavalvontatutka on sijoitettu koneen ylärunkoon suomalaisen Patrian valmistamaan ns. skibox-rakenteessa. Koneen rungossa on lisäksi kattavasti lukuisia erilaisia sensoreita ja antenneja. Saabin taivaalle nostettu tutka-antenni näkee hitaassa reilun 200 solmun nopeudessa toteutettavassa valvontatehtävässä lentopinnalta 350 maalit pitkälti yli 550 kilometrin päästä. Valvontakoneen ohjaamo on pääsääntöisesti normaalin liikesuihkukoneen tapainen ja koneen lento-ominaisuudet eivät poikkea muutetuista ja vahvistetuista rakenneratkaisuista huolimatta peruskoneesta. Ohjaamoon on tuotu lentäjien nähtäväksi mm. valvontatutkan havaitsevat maalit esittävä näyttö. Koneen matkustamo-osassa on ensin pieni galley eli lentokoneen keittiö ja wc-tilat, jota seuraa muutama matkustajapaikkojen rivi ja miehistön lepotila. Sen takana puolestaan sijaitsee itse valvontatila, jossa on viisi työpistettä.Viimeisenä kohti takarunkoa kuljettaessa sijaitsee laitetiloja. MH Lue myös: Lue myös artikkelimme GlobalEyen ominaisuuksista: Saab esitteli uuden GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakoneen
|
|||