Lentotähystyskauden ollessa metsäpalojen osalta hiljainen kyettiin Suomessa edistämään merkittävää kokonaisturvallisuutta kohentavaa hanketta. Tähystyslennolla suoritettiin vedenottopaikkojen kartoitusta sammutuslentokoneiden tarpeisiin. Hankkeella varaudutaan valtakunnallisesti ja etupainoitteisesti suurien metsäpalojen sammutustehtäviin ja kiinteäsiipisten sammutuslentokoneiden käyttöön.
Hanke on vielä osittain kesken, mutta kokonaismäärän osalta Aluehallintovirasto odottaa tavoitemäärän saavuttamisen olevan mahdollinen. Kesän aikana tehty kartoitus on yksi osa suurempaa kokonaisuutta. Mahdolliset sammutuslentokoneille soveltuvat vedenottopaikat eli ns. skuuppauspaikat oli ensin katsottu karttaharjoituksella ja nyt paikkoihin tutustuttiin lentokoneilla. Ilmasta käsin tarkasteltiin mahdollisia vaaratekijöitä, joita karttaharjoituksessa ei mahdollisesti oltu huomattu. Tämän jälkeen kohteista tehdään kohdekortit pelastuslaitoksille, jotka suorittavat niille vielä lähemmän tarkastelun.
Sammutuslentokoneen skuuppausaluemääritykset ovat Euroopan laajuiset. Käytännössä vedenottoon tarvitaan pienelle sammutuslentokoneelle vesialue, jolla on pituutta 1,5-2 kilometriä ja veden syvyyttä vaaditaan kolme metriä. Lyhyempääkin vesialuetta voidaan käyttää vedenottoon, mutta tuolloin ei saavuteta maksimaalista hyötyä, kun tankkeja ei saada kerralla täyteen. Ratkaisevimmaksi tekijäksi nousevat usein reunaesteet, kuten puusto.
Suomi on pitkä maa ja alueiden välillä on merkittävästi eroja. Esimerkiksi Järvi-Suomessa sopivista kohteista on jopa runsaudenpulaa, mutta Pohjois-Suomessa tilanne onkin jo aivan toinen. Alueita tarkasteltiin nyt lentopaikkakeskeisesti. Valtakunnallinen kartoitus tehtiin Suomessa nyt ensimmäistä kertaa ja sitä päivitetään tarvittaessa.
Vedenottopaikkojen osalta lopullisen päätöksen tekevät sammutuslentokoneita lentävät miehistöt. Tilanteesta riippuen voi joskus olla järkevämpää hakea osakuorma lähempää kuin täysi vesilasti kauempaa.
Vedenottopaikkoja on siis hyvä olla kartoitettuna riittävästi per alue kuten Suomessa on tehty.
Euroopassa sammutuslentokoneita käytetään mm. suurten metsäpalojen sammutustehtäviin. Sammutuslentokoneen käyttö vaatii etukäteen suunnitellun vesilähteen, joka soveltuu vedenottamiseen ja on sijainniltaan sopivalla etäisyydellä metsäpaloalueeseen nähden.
Sammutuslentokoneet puolestaan kykenevät tuomaan vettä palopaikalle läheisestä vesistöstä helikoptereita nopeammin, mutta vedenottoalue on oltava merkittävästi laajempi.
Matkalentonopeutta koneella on noin 150 solmua ja tyypillinen lentonopeus toiminta-alueella on noin 100 solmua. Toimintamatkaa koneella on lähes 1300 kilometriä.
Vuonna 2023 sammutuslentokoneet olivat jälleen Jämijärvellä, jolloin käytettiin vedenottopaikkojen lisäksi vesitäyttöä myös kuivalla maalla säiliöautoista. Esimerkiksi Tikkakoskelle tai Halliin sijoitettuna tällainen sammutuslentokone saavuttaisi palopaikan Suomen etelärannikolta Ouluun saakka noin yhdessä tunnissa. Maastopalopaikan saavutettavuus ilmateitse on usein merkittävästi nopeampaa kuin perinteisellä pelastusajoneuvokalustolla teitä pitkin.
Sammutuslentokoneiden tuomat suorituskykyedut ovat siis Suomenkin tiedossa varsin hyvin. Vedenottopaikkojen kartoitus on myös yksi osa mahdollisen oman uuden suorituskyvyn rakentamisessa. Euroopan tilanne ilmaston suhteen on muuttumassa ja omalle kalustolle voi tulevaisuudessa olla entistä suurempi tarve. Eurooppalainen kalusto saattaa olla kiinni muissa sammutustehtävissä.
Koneiden tukikohta sijaitsee Tukholman eteläpuolella Nyköpingissä Skavstan lentokentällä. Sieltä käsin Saabin operoimat neljä palosammutuslentokonetta ovat Ruotsin ja koko Pohjois-Euroopan käytössä. Tarvittaessa sammutuslentokoneiden kapasiteettia on saatavissa Ruotsista Itä-Suomeenkin noin 2-3 tunnissa. Mahdollisen tarpeen ilmetessä hyvinvointialueet ilmoittavat asiasta sisäministeriölle, joka päättää avunpyynnöstä.
EU:n hätäavun koordinointikeskus (ERCC, Emergency Response Coordination Centre) sai edellisvuonna eli vuoden 2022 aikana 11 avunpyyntöä metsäpalojen sammutukseen. Kaikkiaan 33 lentokonetta ja kahdeksan helikopteria oli käytössä läpi Euroopan EU:n hätämekanismin kautta. MH Lue myös:
|
|||