Syyttäjä: Germanwingsin perämiehelle kirjoitettu onnettomuuspäiväksi sairaslomaa

Germanwings_a320_DAIPX_wikimedia_SEBASTIEN_MORTIERGermanwingsin Airbus A320 -koneen perämies oli ilmeisesti saanut sairaslomaa onnettomuuspäiväksi. Düsseldorfin syyttäjänviraston mukaan hänen kotoaan löydettiin revitty sairaslomatodistus onnettomuuden päivämäärälle.

Syyttäjän perjantaina julkisuuteen tulleen raportin mukaan vaikuttaa siltä, että perämies olisi salanut sairautensa työnantajaltaan. Tarkempaa tietoa lääkärintodistuksen sisällöstä ei ole paljastettu.

Perämiehen on kerrottu myös keskeyttäneen väliaikaisesti lentäjän opintonsa terveyssyiden takia. Liikennelentäjien terveyttä tarkkaillaan jatkuvasti.

Koneen noustua reittikorkeuteen 38 000 jalkaa kapteeni poistui WC-käynnille. Jäätyään yksin ohjaamoon perämies on ilmeisesti kääntänyt mittaripaneelin ylälaidan Flight Control Unitin ALT-selector kiertokytkintä niin, että FCU:n näyttöön oli tullut autopilotin tavoitekorkeudeksi 100 jalkaa. Alueen vuoret ylettyivät tuhansien jalkojen korkeuteen meren pinnasta.

Tämä autopilotille annettu tavoitekorkeuden muutos on saatu selville FlightRadar24.com -palvelun vastaanottamasta Airbusin ADB-S-paikannuslaitteen (Automatic Dependent Surveillance – Boadcast) raakadatan analyysistä.

Airbus painui jyrkkään liukuun, joka jatkui tasaisena, kunnes kone törmäsi vuorenseinämään Ranskan Merialpeilla. Käytössä oli mahdollisesti Vertical Speed tai Open Descent Mode, jossa lentäjä FCU:n toisella kytkimellä valitsee korkeuden vähentämiseen käytettävän pystynopeuden. Tässä tapauksessa se oli noin 3500 ft/min.

Autopilotin käyttö oli ollut perämiehelle mahdollista, koska turvaovi oli lukossa ja sen avaaminen ulkopuolelta voitiin estää ohjaamosta. Seuraavien noin kymmenen minuutin aikana matkustamon puolelle jäänyt kapteeni ilmeisesti pyrki ohjaamoon voimakeinoin.

Hän on mahdollisesti käyttänyt koneen pelastusvarustukseen kuuluvaa palokirvestä. Nämä analyysit perustuvat koneen ohjaamon SSCVR-äänitallentimelta (Solid State Cockpit Voice Recorder) purettuun materiaaliin

Barcelonasta Düsseldorfiin Germanwingsin lennolla 4U9525 ollut Airbus A320 (D-AIPX) lensi liu'ussa vuorenrinteeseen Ranskan Merialpeilla 24. maaliskuuta. Kaikki 150 koneessa ollutta menehtyivät törmäyksessä, jossa Airbus hajosi vuorenrinteelle pieniksi kappaleiksi. +TT+

Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: